Skorsten nedrivning

Jeg har revet min skorsten ned i mit nye gamle hus. Den var tidligere fjernet fra taget og ned til etageadskillelsen.
Mit spørgsmål går på, hvor meget jeg skal gøre ud af at fjerne sodrester inden jeg pudser væggen med mørtel. Er der en smart måde at undgå, at der trænger sod ud gennem det nye pudslag?

Gør-det-selv nørd
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis der er meget sod i fugerne ville jeg fræse dem ud, og fuge op igen.
Jeg har utrolig god erfaring med denne spærregrunder, den koster lidt, men er super effektiv.

Jeg havde en væg hvor der vlev ved med at kommer sodudtræk, for en sikkerhedsskyld gav jeg den 3 gange med spærregrunderen. Det er nogle år siden, vægen er med glasfilt og hvid der er ikke skyggen af sodudtræk.
LINK

Man skulle også kunne bruge ko møg, det har jeg nu ikke lyst til at bruge indendørs  

Vi prøver igen, i morgen --
Tak for svaret. Måske et dumt spørgsmål, men mener du at bruge denne spærregrunder før eller efter mørtelpuds?

Gør-det-selv nørd
Jeg har brugt den på mørtel pudset..
Tror du får en dårlig vedhæftning hvis du pudser oven på spærre grunderen  

Vi prøver igen, i morgen --
Udover udfræsning af fugerne ville jeg slibe det og give stenene vandglas inden du pudser, løbesod og lugten fra det kan være vanskeligt at forsegle og være flere år om at slå igennem.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tak BOFH

Gør-det-selv nørd
Annonce
Jeg har taget et par skorsten ned. Jeg har hver gang taget alle sodsværtede sen væk og muret det op igen i nye sten. Jeg ville ikke tage chancen. 
Du skal både have kradset fuger ud, og ev.t hugge en skæl  af alle sten . Så er det ikke så meget mere arbejde at gøre det sikre. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg ville også som elmanden udskifte alle sten, eller som absolut minimum hugge de ydderste 3-4 cm af alle de sten der har været i kontakt med sod.

Selvbygger med stort S. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis