Hvor køber man rustfri stålwire i Danmark?

Hvor køber man rustfri stålwire i Danmark?

Det skal ikke være galvaniseret eller pvc belagt.

Jeg skal bruge vel nok ca 10m 1,5mm.

Og hvordan klipper jeg det? Hvilket værktøj bruges?

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Online eller hos en hvilken som helst Kramp forhandler ( typisk traktor/maskinforretninger )

Hvad skal du bruge så tynd en wire til? Den holder stort set ikke til noget.

Det skal klippes med en wiresaks hvis enerne ikke må flosse. Ellers er det så tynd at en alm skævbidder sagtens kan klare det.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 01-05-2026 14:35:29

Online eller hos en hvilken som helst Kramp forhandler ( typisk traktor/maskinforretninger )

Hvad skal du bruge så tynd en wire til? Den holder stort set ikke til noget.

Det skal klippes med en wiresaks hvis enerne ikke må flosse. Ellers er det så tynd at en alm skævbidder sagtens kan klare det.

Det skal bruges til styringen af en kajak. Det skal ikke holde til alverden. Kan det ikke passe, at brudstyrken er omkring 25kg på 1,5mm rustfri wire ?  Det er rigeligt.

Hvor finder jeg en wiresaks? ​ 

Jeg har fundet den rigtige wire hos kramp.com, men de sælger åbenbart ikke til privat  

https://www.kramp.com/shop-dk/da/p/st%C3%A5lwire-1x19-1-5-mm-rustfri-110-m--1560201901

Annonce
LennartBertelsen skrev den 01-05-2026 14:52:59

Jeg har fundet den rigtige wire hos kramp.com, men de sælger åbenbart ikke til privat  

https://www.kramp.com/shop-dk/da/p/st%C3%A5lwire-1x19-1-5-mm-rustfri-110-m--1560201901

Nej, men der er en mulighed for at finde den nærmeste forhandler på deres hjemmeside.

fase
Du køber i en af de forretninger som handler med kajakker som f.eks. Kajakfreak - kano og kajakbutikken med flere !

"AUTOELEKTRIKEREN"
Til at klippe skal du brug " Ørnenæb tang" prøv at søge på google efter sådan en !  kan købes ved Thansen 119kr.

"AUTOELEKTRIKEREN"
LennartBertelsen skrev den 01-05-2026 14:44:04

Jøsses. Koster en wiresaks virkelig op mod 2000kr!  

https://www.carl-ras.dk/wiresaks-hwc/?product=30159100/30159100

Dette var den mindste jeg kunne finde online.

En wiresaks koster ca 100kr hos en cykelhandler.

Selvbygger med stort S. 
Har du en elektrode svejser så kan du brænde den over. Sæt den ene ende i skruestik, hvor svejseplus en monteret. Så har du svejse minus på f.eks. en spidstang eller lignende.
Svejsestrøm / spænding meget lav når det er så tynd. 
Så griber du om wiren ca. 40 - 50 mm fra skruestik og vrider rundt, når den gløder op og vrides den over samtidig med at alle kordeller svejses sammen i en spids. 
Jeg har set systemet på en maskine som laver de wirer som lastbiler bruger til at trække containere op med. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis