Brummende vandrør. Hvad kan det være?

Vi har døjet med brummende vandrør et godt stykke tid. Det troede vi var vores stophane / hovedhane, som var i stykker (og var virkelig i stykker). Nu har vi fået skiftet den (spindelen), brummeriet stoppede kortvarigt, men er nu tilbage.

Vvseren mente, at det kunne være kontraventil i vandmåleren fra forsyningen eller hanen til varmtvandsbeholderen. Men brummelyden er primært ved koldt vand. Faktisk mest når vi skyller ud i toilettet og bruger håndvask i badet længst væk. Lyden kan ikke identificeres helt præcist. For fejlen er vilkårlig og tilmed drilsk: larmer aldrig når jeg er i bryggerset, men det er derude og ovre ved indgående installationer at det larmer. Og det er pissetræls for at sige det mildt.

Første gang efter udskiftet stophane var ca 12-16 timer senere og var meget længe. De andre gange sidenhen og før har det været højt brummende lyd som aftager i takt med at, formodes det, trykket udlignes. Nogle gange få sekunder. Andre gange lidt flere. Men oftest hvis vi ikke har brugt vandet længe i den del af huset.

Jeg har ingen brummen ved bryggersvask som er tilsluttet helt tæt på vandmåleren med flex slanger. Men jeg har brummen fra vaskemaskinen som vitterligt er tilsluttet sammested men hvor rørene tager en tur under gulv = længere.

Til jer, der nåede hertil, hvordan søren finder jeg årsagen og dermed det, der skal udskiftes. For hvis det er forsyningens så er det gratis. Hvis det er andet, skal jeg vide hvad det er, for at kunne bestille en vvser til menneskepenge. At få dem ud for at finde en vilkårlig fejl er skørt. For fejlen var der selvfølgelig ikke da de var der sidst 🤦‍♂️

Gode råd til at gribe fejlsøgningen an søges. 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er brummen når der bruges vand i huset ?

Er der brummen ved brug af alle vandhaner i huset ?

Hvis du lukke for det varme vand - kommer der så stadig brummen ?

Hvis du lukker for hovedhanen - kommer der så stadig brummen ?
Thomas_Mygind skrev den 01-05-2026 08:20:02

Er brummen når der bruges vand i huset ? Ja. selv når vaskemaskinen henter lidt vand ind eller opvaskeren starter. Ikke hver gang men virkelig ofte. Særligt morgen og ydertimerne hvor det bruges mindre / sjældnere vand. 

Er der brummen ved brug af alle vandhaner i huset ? Alt undtagen vandhane udenfor (umiddelbart) og bryggers. 

Hvis du lukke for det varme vand - kommer der så stadig brummen ?har jeg ikke prøvet for jeg kan ikke simpelt lukke for vand ud af vvb (læs: hvordan gør jeg det?). Men det larmer ikke hvis rent varmt vand, hvis det hjælper. 

Hvis du lukker for hovedhanen - kommer der så stadig brummen ? Nej, men heller intet vand så muligheder for brummen forsvinder. Hovedhaneb er helt først på vandrør ind og før måler

Har du en kontraventil på det kolde vand et sted ? - tænker du har det på varme vand (Plejer at være med blå hætte).
Thomas_Mygind skrev den 01-05-2026 12:05:43

Har du en kontraventil på det kolde vand et sted ? - tænker du har det på varme vand (Plejer at være med blå hætte).

Ja. I vandmåleren siger vvseren (da han skiftede stophanens ventil og jeg spurgte indtil larmen). 

Prøv at knibe på ventilen ved hovedhanen for at se om du kan komme ned på et vandflow som får brummen til at starte/stoppe.
Annonce
Det vil jeg prøve mor hjemme fra rejse 
Det er i øvrigt det sidste jeg havde tænkt selv. Jeg trodse det var mere omvendt: at det var ikke åben hovedhane der skabte turbulens. Ikke fordi jeg har noget belæg for teorien. Blot for at takke for at pege på én nål i høstakken, jeg aldrig selv havde fundet 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis