Hej alle.
I forbindelse med ombygning, har jeg en tilbygning, jeg gerne vil inddrage til beboelse. Det kan man måske heldigvis, fordi fundamentet er dybt nok til at isolere 33 cm i alle væggene.
Rummet vil gå fra uopvarmet (ca. 10C i gennemsnit) til opvarmet op på ca. 18-20 C.
Først og fremmest skal tilbygningen opgraderes til at opfylde BR18. Derfor øger jeg mængden af isolering fra 45 mm som det var den gang i 1980 i dette rum, til 330 mm, dampspærre, 45 mm forskalling med isolering imellem og til sidst fibergips.
Jeg er stødt på et problem, som på sigt kan give skimmelsvamp. Mit fundament! Fundamentet går så højt op, at det giver en solid kuldebro.
Se tegningen...
På tegningen er rækkefølgen af materialer, set udefra:
Fibercement planker --> 25 mm trykimp afstandslister --> vindspærre --> 330 mm isolering --> dampspærre --> 45 mm forskalling og isolering --> fibergips.
Der hvor der er markeret med rød cirkel er der et stykke, jeg er meget i tvivl om jeg burde lægge dampspærre på. Og hvis ja, hvordan. Jeg vil også gerne have, at væggen flugter hele vejen ned til gulvet og at det hele er lavet byggeteknisk korrekt.
Jeg er helt tom for idéer lige der.
Gulvet bliver senere banket op der, hvor der er zigzag linje. Alt til venstre for denne bliver erstattet med leca, 30 cm trykfaste plader og 10 cm betongulv. Og ja, man har den gang støbt sådan en 50 cm bred sokkel, spørg mig ikke hvorfor.
Men i mellemtiden vil jeg gerne lave væggen. Hvordan laver jeg væggen ned til gulvet? Nogen gode bud? Det er ikke en mulighed for at hæve gulvhøjden, den skal til død og pine være der med +/- 14 mm af andre årsager...
Jeg vedhæfter original, så kan man tegne, hvis det er nemmere at forklare.
Jeg har overvejet bare at klæbe et stykke gasbeton, så den flugter med væggen, og spartle resten med vådrumsspartel. Så må fundamentet være uden dampspærre. Er det en holdbar løsning? Færdig gulvbelægning bliver fliser.