Kan det betale sig at male dette cementtagsten tag fra 1973

Hej forum
..vil lige høre om der skulle være nogle fif omkring jeg har påtænk at male vores tag på vores villa fra 1973 på 130 m2. Taget er tæt og det er nok mest kosmetisk.

Er det en nogo for så gammelt et tag, jeg kan se de firmaer der udbyder dette, forlanger de nok for at give garanti, at taget er max 30 år gammel.

Det kan være nogen herinde der har egne erfaringer mht. forbrug, eller hvor mange gange det skal have.
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er svært at sige uden nærbilleder. Men umiddelbart ser taget jo ud til at være i fin stand.
Min nabo fik det gjort. Jeg hørte prisen som 15.000kr. Det var så 50.000kr. Det synes jeg var absurd. En anden i området har gjort det selv for et års tid siden. Min nabos er meget flot, men stadig et ældre tag. Og jeg tvivler på at det holder 20 år mere af den grund. 50.000 er immervæk 1/4 af et nyt tag hos os. Den andens ​tag ligner et dårligt spartlet ​stykke væg med maling over…
….tilføjer et par billeder, der nok fortæller at jeg som start skal højtryksspule taget inden maling
Højtryk ødelægger mere end det gavner!
Du skal endelig ikke højtryksrense taget!
Det skader tagstenene og du risikerer at sprøjte vand ind under/mellem stenene. Og er du 100 % sikker på at dit undertag er tæt?
Annonce
Hvorfor ikke prøve et firma som ​kan rense det med kemi, det kan fjerne mos, alger ​osv og koster stort set ingen ting, der er typisk ikke de store fordele i at male. Det er dyrt og jeg tvivler på det forlænger holdbarheden. 
Allerførst en algebehandling, og så vente mindst et år. Så er de mos og alger slået ihjel og  fleste klumper faldet ned. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
LennartBertelsen skrev den 29-04-2026 21:36:29

Det skader tagstenene og du risikerer at sprøjte vand ind under/mellem stenene. Og er du 100 % sikker på at dit undertag er tæt?

Synes det ligner Danflok , som ikke har undertag..

Vi prøver igen, i morgen --
Holdbarheden på taget ændrer sig ikke ved at blive malet. Så man kan ikke svare på om det kan betale sig. Malingen på et vandskuret hus kan holde 10-15 år. Det er nok noget af det samme her. Men det vil være fyldt med alger længe inden.

Jeg forstår ikke hvorfor at det skulle være et problem at ​højtryksvaske det inden maling. Overfladen bliver mere ru, men det kan de fleste malingstyper godt lide. Man skal selvfølgelig passe på ikke at ødelægge understrygningen eller hvad der nu er i samlingerne. 

je_ns skrev den 29-04-2026 23:18:00

LennartBertelsen skrev den 29-04-2026 21:36:29

Synes det ligner Danflok , som ikke har undertag..

Det er nemlig rigtig, det er noget sort tykt masse de er lagt i. Jeg er glad for ikke at slås med et plast undertag. Og ja det er tæt. Lennart kan du fortælle lidt mer omkring Danflok, som du nævner.

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også