Hej
Jeg har en gammel kajak som skal gøres sødygtig her til sommer.
Når jeg trykker på "pedalerne" går det hele meget trægt og jeg kan ikke rigtigt styre roret ad den vej.
MEn hvis jeg tager fat på roret udefra og vrikker den fra side til side så går det fint nok, men igen - meget trægt.
Styresystemet er et to-delt system: Snor foran og stålwire bagi.
Jeg er totalt nybegynder men håber at det er et gør-det-selv projekt det her.
Jeg kan se to veje at gå:
1: Udskift snor foran og enten behold eller udskift wirebagi.
2: Udskift det hele med snor.
Hvad ville I vælge og hvorfor?
Jeg hælder egentlig mest til nr. 2, fordi der så er mindre kompleksitet og det er formentligt også det billigste (jeg ved ikke engang hvor jeg kan købe nye wires) Men samtidig frygter jeg, at der er en eller anden grund til at man i sin tid har valgt at have både wire og snor?
Næste spørgsmål der melder sig: Hvilken snor?
Det bedste er vel nok Dyneema, men det er dyrt og svært at skaffe.
JEg har fundet denne 2,8mm polyesterline i Biltema:
https://www.biltema.dk/en-dk/boat/ropes/universal-lines/polyester-line-28-mm-x-65-m-2000057730Går den an?
Jeg forestiller mig at det er vigtigt at det er en snor der ikke "giver sig" så meget. Den skal ikke ende med at blive slap da det nok bliver svært at styre så.
Næste udfordring:
Snoren foran går igennem nogle føringer/øskener (se billede med grøn pil)
Disse ser ud til at være meget slidte. Og sikker derfor det hele går så trægt. Det ligner for mig bare en nylon-strop der er foldet en gang og så er der sat en skrue igennem. Er det den rigtige måde at lave den slags på?
Jeg forestiller mig at snoren hurtigt vil slide sig ind i og det bliver trægt igen... Findes der en smartere løsning?
Hvis jeg går med løsning 2 så forestiller jeg mig, at jeg bare kan køre snoren igennem hullerne bag på roret hvor wiren lige nu går igennem. Så kan jeg binde en ottetalsknude på den anden side af hullet. Er det den rigtige måde at gøre det på?
Jeg går ud fra, at jeg skal stramme det hele ret meget op, så der ikke er slør i det og sikre mig at roret står nøjagtigt lige.