Korret fald på gulv ved afløb i bad og bryggers

Så har jeg lige et spørgsmål mere :)

På tegningen her ser i min kælder som består af 3 rum.

Der er bryggers øverst til venstre, og toilet og bad til højre og i "alrum" er der ikke nogle afløb.

Der er jo en regel som siger at der skal være 3 cm fald fra dør og til afløb. Er dette korrekt?

Jeg forsøger at få mest muligt loftshøjde, men kloakrøret ligger lidt højt. Dvs ca 14 cm under gulv i badeværelse og så hælder det jo opad ind til bryggers.

Så jeg skal lige passe på ikke at komme for langt ned med gulvet i badet, da det skal passe med flere rum.

Er det korrekt som jeg tænker her, at jeg lader faldet gå hver sin retning i de 2 rum med afløb. Selvfølgelig over mod afløbet.. Og så i "alrum" laver jeg ikke fald eller meget svag fald over mod bryggersdøren.

Dvs hvis afløb er i "kote 0" eller hvad man siger, så tilføjer eg 3 cm højde hen mod døren fra afløbene. Og så fra dør i "bryggers" til modsat væg i "alrum" laver jeg en svag stigning også.

Giver det mening? Beklager det bøvlede indlæg :)

De gule ​markering er fald retning. Grøn er afløb. Blå er afløb til toilet og vask. Orange er kloakrør. 

Vh.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har lige haft besøg af VVS manden som fortalte at murene plejer i badeværelse, fra gulv ved dør gå de 2 cm ned, og laver området ved dør vandret hen til bruseniche, og så fra start bruseniche og ned til afløb lave de yderligere 3 cm fald. 

Vh.

Der skal være en forskel på minimum 3cm. Fra gulv ved dør og så dit afløb.

De ca. 2 cm. Laves i selve bruseområdet. Med fald mod afløb. Hertil så ca. en flises tykkelse i nedkant i bruseområdet.
Herudover skal resten af gulvet i dit badeværelse hælde svagt mod afløb også. Ikke noget vandret gulv på et badeværelsesgulv. Altid lidt fald mod afløb.
I alt skal niveauforskel være mere end 3cm. fra gulv ved dør og afløb.

Mvh. 

Meninger som er velbegrundet og altid med forbehold
Enig, det aggressive fald laves i selve brusenichen og et svagt fald i gulvet udenfor. En af grundene til det svage fald, isteder for vandret, udenfor nichen er også at tolerancerne er ret stramme. Der må ikke være lunker, bagfald eller større områder hvor der kan stå blankt vand, eg 2 klinker der tander forkert mod hinanden og giver en lunke på mere end 1mm.
Du kan se mere omkring de eksakte tolerancer for både tømrer og murerarbejde her.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Det du henviser til er "kar regel"  Altså man skal forestille sig badeværelses gulv som et kar hvis afløbet er stopper. Så skal der stå mindst 3 cm vand over afløb inden det løber ud i tilstødende rum.
Der er ikke noget i vejen for at du har gulvet i bad en smule højere end gulv i de andre rum. Altså gå lidt "op i " badeværelse,
Du er heldig med at kloak komme lige forbi linje afløbet. Vælger du f.eks. Purus så en den 135 mm fra overkant og til underkant udløbsrør ( 50 mm ) Har du så 140 mm til overkant på kloak er de r jo "oceaner " af plads.
Jeg ville lave gulvet vandret i alrum, og så fald ​som du selv skitserer i de andre 2 rum. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis