Sonoff smart thermostater på FJVR returløbsventiler.

Hej kloge mennesker. 

Jeg har købt et hus for 2 år siden. Jeg aner intet om radiatorer, ventiler eller VVS. Men jeg har alligevel købt nogle smart termostater fra Sonoff. Til kæmpe frustration fandt jeg ud af de adaptere der hører med, ikke passer på. Først derefter begynder jeg at undersøge lidt omkring ventiler. Skulle nok ha gjort det inden, men så ved jeg det til næste gang. 

Mit spørgsmål er: 

Er det overhovedet en god ide at montere smart termostater (MED rumføler koblet til - som sidder på væggen) ??  

Grunden til at jeg spørger er fordi jeg faldt over det ​her opslag på facebook - https://www.facebook.com/groups/159642821284691/posts/1655776971671261/

Jeg har ikke kunne finde en adapter der går fra FJVR til M30. M30 fordi det sidder der på termostaten. Jeg er teknisk designer med et par 3D printere. Så tænker ikke det er den store udfordring at lave dem selv hvis det. 

Men gider det overhovedet mening at smide en smart termostat på en radiator med returventil? Det drejer sig om 10 radiatorer + en til gulvarme. Så vil rigtig gerne undgå at skifte ventiler. 

På forhånd tak :)  
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil helt klart anbefale at du ikke fusker dine fremløbstermostater på returventiler. De er ikke egnet til det, og de kraftige justeringer, kan gøre at du får et merforbrug af varme, da de til tider vil sende alt for varmt vand ud af dine radiatorer.

Markedsføringen af smart termostater gør, at mange tror at de kan spare varme ved at installere dem. I virkeligheden er det kun i de færreste tilfælde, at de kan spare på varmen. Ved returventiler vil det ofte betyde en merudgift til varme. Sælg dem på DBA eller tilsvarende. 

Jeg er ikke så optaget af min varmeregning. Jeg vil egentlig bare gerne at min radiatorer justerer sig selv. Vi har som sagt 10 stk og gider ikke rende og stille på dem hele tiden. Vi har pga store vinduespartier, meget svingende på behov hvor meget varme der kommer ud af vores radiatorer. Plus jeg har en hustru der godt kan lide at stille på dem. 
Jeg har engang monteret en termostat beregnet til montering på fremløbet på returen. Det eneste jeg tog hensyn til var strømningsretningen. Termostaten var ikke klar over, at den sad på returen og regulerede derfor temperaturen i rummet.. Men returtermostater regulerer på returens temperatur og slet ikke på rumtemperaturen. Så få dine termostater skiftet ud med termostater, der regulerer rumtemperaturen.

fase
En termostat justerer sig selv. Det er en misforståelse at man skal gå og stille på dem hele tiden. Hvis du gør det, bruger du dem forkert.

Termostaterne skal stå så der er en passende indetemperatur. Brug et termometer og juster dem, så der fx er 23 grader. Og så er det bare fingrene væk fra termostaterne. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis