Hej LDS
Jeg er i gang med totalrenovering af køkkenet, og kunne i den forbindelse godt bruge jeres input til planlægning af el. Jeg kan godt afsløre, at jeg kommer til at lave mest muligt selv, hvilket skyldes økonomiske og tidsmæssige faktorer samt en generel afsmag over for håndværkere som måske nok skyldes et par uheldige oplevelser. Der kaldes på elektriker til udskiftning af eltavle henimod afslutningen af projektet, hvor også køkkenets el skal forbindes. Men indtil da ønsker jeg at trække det selv, så han skal lave mindst muligt (og forhåbentligt fakturere tilsvarende).
Jeg har vedhæftet et billede af måden, jeg tænker at fordele el på grupperne i køkkenet. Jeg beklager på forhånd for det lidt kreative tegn-og-gæt setup, men håber på, det giver mening. Jeg synes selv, jeg er endt med ret mange grupper ift. hvad huset har i dag - men tænker, at køkkenet absolut er den største el-sluger, jeg kommer til at have (foruden gruppen til elbil, som også skal laves ifb. m. ny tavle) og at det er rart med separate grupper til fx køleskab. Derudover er jeg i tvivl om tværsnittet og vil sikre mig, jeg får trukket det rigtige kabel de rigtige steder hen. Samt om jeg har begået fejl ift. inddeling af grupperne?
Jeg har gået ud fra, at der ved 1,5m2 må forbindes 10-ampere sikringer og ikke 13 ved nyrenoveringer, jeg ved ikke, om det er korrekt og tilstrækkeligt til fx opvaskemaskinen?
På forhånd tak,
Joachim