Hjælp til plan for el i køkken

Hej LDS

Jeg er i gang med totalrenovering af køkkenet, og kunne i den forbindelse godt bruge jeres input til planlægning af el. Jeg kan godt afsløre, at jeg kommer til at lave mest muligt selv, hvilket skyldes økonomiske og tidsmæssige faktorer samt en generel afsmag over for håndværkere som måske nok skyldes et par uheldige oplevelser. Der kaldes på elektriker til udskiftning af eltavle henimod afslutningen af projektet, hvor også køkkenets el skal forbindes. Men indtil da ønsker jeg at trække det selv, så han skal lave mindst muligt (og forhåbentligt fakturere tilsvarende).

Jeg har vedhæftet et billede af måden, jeg tænker at fordele el på grupperne i køkkenet. Jeg beklager på forhånd for det lidt kreative tegn-og-gæt setup, men håber på, det giver mening. Jeg synes selv, jeg er endt med ret mange grupper ift. hvad huset har i dag - men tænker, at køkkenet absolut er den største el-sluger, jeg kommer til at have (foruden gruppen til elbil, som også skal laves ifb. m. ny tavle) og at det er rart med separate grupper til fx køleskab. Derudover er jeg i tvivl om tværsnittet og vil sikre mig, jeg får trukket det rigtige kabel de rigtige steder hen. Samt om jeg har begået fejl ift. inddeling af grupperne?
Jeg har gået ud fra, at der ved 1,5m2 må forbindes 10-ampere sikringer og ikke 13 ved nyrenoveringer, jeg ved ikke, om det er korrekt og tilstrækkeligt til fx opvaskemaskinen?

På forhånd tak,
Joachim
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er hverken nødvendig eller særlig praktisk med så mange lysgrupper i køkken.
Kravet er 2 lysgrupper, og der må gerne være noget fra andre rum der er forbundet til samme grupper. Så hvis du laver så mange grupper skal din el-tavle være mega og det afspejler sig i prisen.
Du kan have 2 / 3 stikkontakter ved siden af hinanden, men ikke dobbelt stikkontakter, da det skal være stikkontakt med jord. ( der findes stikkontakt med en ekstra stikk. øverst som kun er beregnet til f.eks. lader til tlf. men de er meget dyrere,
Ovn og komfur passer fint sammen på en 16 A gruppe, da ovn kører på 1 fase og komfur på 2 faser.
Så kan opvasker og evt. kogevandhane være på samme gruppe som vaskemaskine. Vi kan sagtens komme med forslag til antal stikk. og lednings føring men uden en tegning af døre og inventar er det kun gætterier. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Et rigtogt godt råd er at i køkkener så få sat schuko stik op istedet for de alm 3 benede stil ALLE hvidevare og køkken maskiner kommer uden undtagelse med schukostik.... schuko stik fåes også i LK serien. 
Du får lige et forslag til noget af installationen til dit nye køkken. Du skal ikke forvente at installatøren vil tilslutte din GDS installation. Jeg kan helt tilslutte mig både elmands og mfrosts kommentarer.

fase
Mange tak for jeres inputs. Det lyder som om, jeg godt kan forsimple installationen en del og måske endda fortsætte med den gamle tavle, hvis det vitterligt ikke er nødvendigt med så mange grupper. Meningen med det var primært at få bedre styr på ellen til køkkenet. Den med schuko var helt ny for mig, men havde tit undret mig over, hvorfor der aldrig var jord på nye apperater. Men det var der jo så :-) Jeg vil gå med 2x2 af disse liggende samt til køleskab og opvasker.

Hvis jeg beholder den gamle tavle og i stedet trækker en ny 5x 2,5m2 til køkkenet og fordeler de 3 faser - 2 til induktionskomfur og 1 til ovn, vil det betyde, at både induktionskomfur, ovn og vaskemaskinen i kælderen kører på samme gruppe (husets eneste kraftgruppe, en af de gamle med 3x 10/13 ampere keramiske sikringer). Det er nok sjældent tilfældet i virkeligheden, men ville de 3 apperater kunne køre samtidig?

Jeg har vedhæftet et par billeder fra Ikeas tegneprogram, hvis det hjælper. Opvaskeren er indbygget til højre, køleskabet er umiddelbart bag kameraet i hjørnet :-)
Tak igen

Du bliver nok nødt til at alliere dig med en elektriker.. Din gruppe på 10/13A til vaskemaskinen er ikke nok til kogeplade og ovn. Du skal have en 16A gruppe. til den kan du så slutte kogeplade på 2 faser, nul og jord. Den sidste fase bruger du så til ovnen og evt. til opvaskemaskine, hvis ovn og opvasker ikke bruges samtidig. 
Når nu tavlen skal udvides, skal den også udvides med et HPFI/RCD relæ mere..
Desuden skal du være opmærksom på. at stikkontakterne i køkkenet skal stikkontakter (der ikke i brug som fast tilsluttede brugsgenstande som f.eks. køleskab og mikrobølgeovn) være opdelte på to grupper. Lysgrupperne kan være fælles med andre rum.
Så alt i alt bliver du nok nødt til at åbne mulvarpeskindet.  

fase
Annonce
Udover S.Fabrins råd om at alliere dig med en elektriker da du ikke må lave ellen, trække kabler mm selv. Og ved så store ændringer så er der rigtig meet der kan gå galt. Så er du også sikekr på det er lavet sikekrt og ordentlig.. Så husk på at til 16A har det siden 2020 været minimum 4mm2 der skal trækkes - medmindre installatøren laver en konkret dimensionering.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Tak for jeres gode råd, det giver mig en del at gå videre med. Jeg vil høre et par elektrikere om deres bud og evt. hvor meget selvbyg de vil tillade ifb. m. at der skiftes tavle og skal føres ny el til køkkenet :)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis