Jeg kunne meget godt bruge noget rådgivning her. :-). Jeg er for nylig flyttet ind i lejlighed og står og skal have malet nogle vægge samt træskabe / træpaneler der har set bedre dage.
Jeg har researchet en del, og som jeg forstår er processen at jeg først sander væggen / overfladen jeg vil male med et slibeværktøj / sandpapir, og derefter får afdækket, og maler et så stort område som muligt.
Jeg vil i den forbindelse spørge:
Er der behov for at bruge grunder inden jeg maler, eller kan jeg bare gå direkte til og give 1/2 lags maling?
Hvordan kan jeg finde den præcise hvide farve der passer til mine vægge / træ paneler / træskabe?
Det er en lejlighed fra 1961, dog ved jeg ikke hvornår det er blevet renoveret og lignende.
Problemet er at jeg ikke maler hele lejligheden, men udvalgte vægge / lister / paneler og skabe hvor de ikke ser så godt ud, så hvordan kan jeg nå en vis ensformighed?
Som jeg kan forstå er RAL 9010 standard hvid til træpaneler i ældre boliger, hvor S0500-N er standard i nybyg.
Er det et sikkert valg at gå efter RAL 9010 træmaling til lister / paneler og indbyggede skabe?
Og hvad med hvid vægmaling?
Kan jeg bruge en standard hvid maling i glans 7 så den er nogenlunde vaskbar? Eller skal jeg rive lidt vægmaling af og få det tonet i f.eks. bauhaus?
Tak på forhånd for hjælpen, er helt ude hvor jeg ikke kan bunde så sætter pris på hjælp 🙏