Maling af vægge og træskabe / træpaneler, hvor skal jeg starte?

Jeg kunne meget godt bruge noget rådgivning her. :-). Jeg er for nylig flyttet ind i lejlighed og står og skal have malet nogle vægge samt træskabe / træpaneler der har set bedre dage.
Jeg har researchet en del, og som jeg forstår er processen at jeg først sander væggen / overfladen jeg vil male med et slibeværktøj / sandpapir, og derefter får afdækket, og maler et så stort område som muligt.

Jeg vil i den forbindelse spørge:

Er der behov for at bruge grunder inden jeg maler, eller kan jeg bare gå direkte til og give 1/2 lags maling?

Hvordan kan jeg finde den præcise hvide farve der passer til mine vægge / træ paneler / træskabe?
Det er en lejlighed fra 1961, dog ved jeg ikke hvornår det er blevet renoveret og lignende.

Problemet er at jeg ikke maler hele lejligheden, men udvalgte vægge / lister / paneler og skabe hvor de ikke ser så godt ud, så hvordan kan jeg nå en vis ensformighed?

Som jeg kan forstå er RAL 9010 standard hvid til træpaneler i ældre boliger, hvor S0500-N er standard i nybyg.

Er det et sikkert valg at gå efter RAL 9010 træmaling til lister / paneler og indbyggede skabe?
Og hvad med hvid vægmaling?

Kan jeg bruge en standard hvid maling i glans 7 så den er nogenlunde vaskbar? Eller skal jeg rive lidt vægmaling af og få det tonet i f.eks. bauhaus?

Tak på forhånd for hjælpen, er helt ude hvor jeg ikke kan bunde så sætter pris på hjælp 🙏

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du behøver ikke grunder men du skal slibe både vægge og paneler så de bliver helt glatte ellers bliver det ikke pænt.
Få et farvekort i din farvehandel og gå hjem og find den nuance af hvid, der passer hos dig, du kan ikke gå ud fra at der er brugt RAL9010 eller noget andet i en gammel lejlighed. 
Du kan ikke pletmale en væg eller et panel, mal hele væggen/panelet, ellers bliver det ikke pænt, men det tager heller ikke meget længere tid når du først er i gang.
Mht. væggene så skal du finde ud af om der sidder tapet eller væv på væggene, der hvor du har spartlet. Hvis der gør skal der sættes tapet/vær op oven på reparationen eller bliver det meget synligt at du har repareret.
perhans skrev den 28-04-2026 10:44:25

Du behøver ikke grunder men du skal slibe både vægge og paneler så de bliver helt glatte ellers bliver det ikke pænt.
Få et farvekort i din farvehandel og gå hjem og find den nuance af hvid, der passer hos dig, du kan ikke gå ud fra at der er brugt RAL9010 eller noget andet i en gammel lejlighed. 
Du kan ikke pletmale en væg eller et panel, mal hele væggen/panelet, ellers bliver det ikke pænt, men det tager heller ikke meget længere tid når du først er i gang.
Mht. væggene så skal du finde ud af om der sidder tapet eller væv på væggene, der hvor du har spartlet. Hvis der gør skal der sættes tapet/vær op oven på reparationen eller bliver det meget synligt at du har repareret.

Tak for svaret.

Nr.1 billede er en relativ glat væg i forvejen, hvor der faktisk ikke er behov for nogen spartling. Bare noget maling for at fjerne den grå misfarvning.

Billede nr. 2 er et indbygget opbevaringsskab lavet af træ, jeg tænker bare at slibe et så glat som muligt, og så bruge træspartel for at gøre overfladen så pæn som muligt, for derefter at male det over igen?

Vedr. vægge, jeg har spartlet flere huller omkring i lejligheden med normal multifiller, og derefter slebet overfladerne så de er glatte, og så brugt forankrinsgrunder hvor der er spartler, og så maler i ca. 3 lag.

Er det en forkert fremgangsmåde?
Det lyder helt fint 👍
perhans skrev den 02-05-2026 23:40:31

Det lyder helt fint 👍

Tak! :-)

Det der du har spartlet er forhåbentlig ikke færdigt. Som en tommelfingerregel så kan du se ujævheder i spartlingen efter maling hvis du kan mærke dem med fingrene når man kører hånden henover væggen.

På 1. billede ser det ud som du har afdækket noget med malertape hvilket selvfølgelig kan være nødvendigt men pas på. De overgange der nu er vil man kunne se uanset hvor mange gange du maler henover dem.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 03-05-2026 20:55:29

Det der du har spartlet er forhåbentlig ikke færdigt. Som en tommelfingerregel så kan du se ujævheder i spartlingen efter maling hvis du kan mærke dem med fingrene når man kører hånden henover væggen.

På 1. billede ser det ud som du har afdækket noget med malertape hvilket selvfølgelig kan være nødvendigt men pas på. De overgange der nu er vil man kunne se uanset hvor mange gange du maler henover dem.

På 2. billede er der vist spartlet før, det er fra tidligere ejer af lejligheden der har gjort det, det ser dog selvfølgelig ikke pænt ud, hvorfor jeg gerne vil fixe det på ny.

På 1. billede har jeg bare puttet malertape over den grå misfarvning som en reminder til mig selv hvor det er henne, jeg er ikke sikker på om det er tidligere skimmel eller lignende der har lavet misfarvningen.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også