Plæneklipper vil ikke starte

Jeg har haft malet min plæneklipper nedenunder, for at beskytte mod rust. Da jeg gjorde det, vendte jeg simpelthen maskinen på hovedet.
Jeg har ikke meget erfaring med benzinklipper, da jeg i mange år har haft en 230V plæneklipper.
Jeg har nu fundet ud af, at man altid skal vende maskinen med luftfilret opad, og måske endda helt tømme både olie og benzin først, så væskerne ikke kommer på afveje.
Af skade blive man klog

Når jeg trækker i startersnoren ca. 10 gange i træk, så kommer der grå røg ud, både ved udstødning og luftfilter, så lige som om der bliver brændt noget olie af hver gang.

Jeg har læst mig frem til, at man blot skal lade motoren køre indtil olien er brændt af, men mit problem er at den slet ikke vil starte.

Jeg har nok prøvet ialt 50 gange vil jeg tro. 

For en god ordens skyld har jeg skiftet olie, fyldt benzin på, skiftet tændrør (der sad olie omkring elektroden), og renset for skidt. Luftfilteret har en lille plet efter olie eller benzin.
Jeg husker selvfølgelig at trække stangen til motorstop til, og denne ser også ud til at gøre det den skal på ​motoren.

Plæneklipperen er kun 1 år.

Er der ​nogle gode råd fra en fagmand?

VH
Michael.

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fyld op med motorolie, så tager du tændrøret ud og trækker en del gange i startsnoren, du kan sprøjte lidt benzin ind i karburatoren for at få vasket olien ud.
Vask også dit tændrør i benzin, eller bremserens, så sætter du tændrøret i og på med tændledningen, så skulle den gerne starte.
Gør den det ikke så tjek lige om der kommer gnist på tændrøret, de kan godt tage skade af at være badet i olie.

Er det er tændrør at fabrikatet TORCH så udskift det til et NGK  eller Champion, da Torch er kendte for at have en ret stor fejlrate.

Vi prøver igen, i morgen --
Hej Je_ns

Mit tændrør er nyt, det er det her fra Harald Nyborg: https://www.harald-nyborg.dk/oregon-taendroer-til-plaeneklipper

Altså, du siger at jeg først skal tage tændrøret ud, og derefter trække en del gange uden tændrøret monteret. Hvad er formålet med det?

Jeg har ikke haft kaburatoren demonteret, så ved ikke endnu om det er den der er tilstoppet eller smurt ind i olie.
Men vil du mene at der er stor chance for at den er blevet beskidt af olie, efter min nådesløse behandling, at vende maskinen på hovedet? 
Du trækker en del gange i snoren, uden tændrør for at få blæst så meget olie ud som muligt..

Tænker ikke motorolien er kommet ind i karburatoren..

Hvis du har noget bremserens så giv et pust af det ind i karburatoren, hvis den ikke vil starte, et lille sprøjt benzin med en injektionssprøjte kan også gøre det..

Tændrøret du har købt er helt sikkert et godt tændrør..

Når du har fået den igang, og den har kørt til den er driftsvarm, ville jeg skifte motorolien, hvis der skulle være løbet benzin i motorolien.

Hej igen, jeg har forsøgt at tage tændrøret ud, og trække en del gange, men der kommer ikke noget ud den vej.
I med tændrøret igen, og der kommer lysegrå røg ud, lidt af udstødningen, og ret meget ud ved luftfilteret.

Nogen gange lyder det som om den er ved at starte et kort sekund. Jeg har lidt lange arme efterhånden  

Jeg har lagt en lille video op her:
https://youtube.com/shorts/cjPk-4_ZeaQ?feature=share

Jeg har ikke prøvet det med bremserens (eller kaburatorrens måske), skal lige have købt en spraydåse.
Det vil næppe hjælpe med karburatorrens. Det kan få en motor der kører ustabilt til at køre bedre.

Dette liger en grundliggende fejl. Fx tænding eller ventiler der står forkert.  
Annonce
Maskinen er 1 år gammel, og har været vendt på hoved, så jeg tænker at der er kommet olie ind nogle steder, hvor det ikke hører til.
Prøv at afmonter luftfiltret og kik om det er gennenvæder af olie, når du har luftfiltret afmonteret.
Så giv den et pust bremserens eller et sprøjt benzin direkte ind i karburatoren.
Så skal du nok få gang i den igen.

Hej igen

Den vil stadig ikke starte. Jeg ved ikke hvor kraftig gnisten fra tændrøret skal være, men den kan da lige ses.
Jeg tænker heller ikke der kan være noget med ledningsnet eller tændspole (eller hvad der nu sidder foran).
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også