Fejlfinding stikkontakt

Kære Lav-det-selv forummet,

I min lejlighed har en tidligere ejer lavet et udtag til en stikkontakt. Den ønsker jeg nu skal være funktionel. I dåsen er der 5 ledninger. Når jeg prøver at måle spænding med voltmeter finder jeg ingen spænding. Jeg har målt mellem blå og brun/sort/grå. Har jeg gjort noget forkert? Eller tyder det på der er en fejl et andet sted? 
Hvis jeg får løst problemet, ville jeg godt selv kunne montere en stikkontakt hvor jeg kun bruger brun, blå og jord og så lader de to andre ledninger være inde bag ved? Eller har jeg brug for en elektriker? 

Mange tak for jeres hjælp!
Mvh
Patrick
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dåsen er lavet til en afbryder, så det er ikke sikkert, at der er en nul selvom, der er en blå. Du skal have fat i en elektriker, fordi dåsen også skal skiftes til en der passer til en stikkontakt og forbindelserne skal ændres.

fase
Hvis du kan nøjes med en stikkontakt uden afbryder kan du bruge den nuværende dåse.
Men du skal alligevel have forbundet ledningerne anderledes.

fase
Jeg behøver ikke afbryder. Kan det klares uden elektriker?
Tak for din hjælp !

Du skal have lavet forbindelserne om, så der er fase, nul og jord..

fase
Der er nok en en årsag til at der ikke er monteret en stikkontakt. De fleste ville hellere betale 100 kr for en stikkontakt fremfor 50 kr til et blænddæksel.

Jeg ville starte med at prøve at undersøge hvor ledningerne går hen. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis