Aut kloakmester eller vvs Frederoxx 820 7100 25-04-2026 14:02 Må Vvs’eren egentligt lave det hele her? Altså kan jeg undgå at få kloakmesteren på?Der skal laves afløb til væghængt toilet, afløb til vask og bruser. Derudover skal der laves gulvvarmestyring, gulvvarme, vand til brus, toilet, armatur. Vh. 5 svar Følg tråden Annonce Annonce Annonce
Søren O 7992 7000 25-04-2026 14:49 Så vidt jeg kan se, så må vvs-installatører gerne lave al indvendig kloak, og gennemføringen i sokkel. Så i dit tilfælde kan du nøjes med vvs-eren.Ved nybyggeri er det normalt entreprenøren der laver al kloak i jorden, også indvendigt i boligen. Det er vist tæt på alle entreprenører der har en kloak autorisation, så det er en helt naturlig opgavefordeling. Søren O
BOFH 3940 8600 25-04-2026 16:17 De vvs'er jeg har haft med at gøre siger at snitfladen er ved overkant af gulv. Ændringer i rørføring mm under gulv skal altid anmeldes til kommunen og det kan kun gøres af en autoriseret kloakmester./BOFH Giv mig min kop kaffe og et serverrum!
S. Fabrin 19678 4400 25-04-2026 18:25 BOFH jeg tror ikke du har helt ret. Den aut. VVSer, vi bruger laver afløb til og med tilslutningen ved soklen. Ved nybyggeri er det tit entreprenøren der fører kloakken ind i huset. fase
PinkHenrik 6113 6300 25-04-2026 19:11 Da jeg lavede et wc i kælderen sagde min vvs'er at han kunne lave rørene inde i huset, men hans arbejde stoppede ved soklen. Jeg havde gravet op til den eksisterende faldstamme, så der skulle "bare" kobles yderlige en gren på til wc/håndvask. Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
ATCM 118 25-04-2026 19:36 Helt korrekt er det autoriseret kloakmesterarbejde til og med gennembrydning i gulv mod jord/terræn. Helt rigtigt er gulvafløb også indbefattet af kloak. Der er ofte ikke sådan det tolkes. Ej heller af fagfolk. Husk dog at et vvs firma (ofte) også kan have både vvs, og kloak autorisation. Mvh. Meninger som er velbegrundet og altid med forbehold