Gevindstænger i fundament/sokkel

Hej igen,

I forlængelse af mit indlæg med at blande beton:

Jeg skal støbe et randfundament og afslutte med 2 skift lecablokke (19x19x49cm). Derefter murpap og en bundrem som skal boltes fast med de istøbte gevindstænger.

Hvordan istøber man gevindstænger korrekt?

a) Mens man støber randfundament stikker man gevindstænger i den våde beton. Så skal man nærmest præcisionsbore huller i det første skift lecablokke for at kunne sænke et antal blokke ned over stængerne så de kan få fat i den våde beton.

b) Støbe færdig med gevindstænger strittende ud og først dagen efter når det har sat sig, mure de 2 skift op med huller så der er mindre stress.

c) Støbe færdig, evt mure begge skift leca op og til aller sidst efter fuld gennemhærdning, bore med et 60cm murbor gennem 2 skift leca, videre ned i randfundament og proppe gevindstænger i med 2 komponent forankringslim. Naturligvis blæse alt borestøv ud. Skulle være det mindst stressende hvis ​man har tid. Men holder det ​til en storm?

Hvordan ville i gribe det an?

​Lucas

When the going gets tough, the tough get going.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan være svært at få gevindstængerne placeret rigtigt i den våde beton...
Jeg lavede fundament til carport med isoleret skur, jeg lavede forskalling til den støbte sokkel, lavet at brædder ca i jordhøjde, så kunne jeg rette det støbte helt lige af. jeg brugte gevindstænger med en møtrik og en stor spændskive (en møtrik på hver side af skiven) som jeg stak ned i den våde beton, for at få den placeret rigtigt satte jeg et bræt på tværs med et hul til gevindstangen, brættet blev skruet fast til støbeformen..

Jeg fjernede støbeforskallingen godt et døgns tid senere, rensede af for støbesløre og satte lecablokke på..

Fordelen ved at bruge forskalling til soklen, er at man kan få en lige kant så er det nemt at sætte leca blokkene.

Men der er helt sikkert mange andre måder at lave det på... 

Vi prøver igen, i morgen --
Hvordan banker du pæle/pinde ned til at holde forskalling på plads UDEN at jorden skrider ned i renden?

When the going gets tough, the tough get going.
jeg fik den lokale entreprenør til at grave renderne, med en 20 cm bred skovl på minigraveren, så kanten stod ret skarpt.
Så jeg fyldte renden op til lige under jord nivue, og lod lige betonen sætte sig lidt, så satte jeg støbeformen ned og bankede den i vatter, havde skruet lasker på tværs af de to brædder, og fyldte så op med sand ind mod støbeformen og stampede det let, bare ved at træde det godt til..

Men er din rende ikke så stabil er det måske nemmere at sætte fundamentet i fundablokke, du kommer et lag beton i bunden af renden og nivellere det ud, så sætter du første række fundablokke, når din beton lige har sat sig lidt.

Jeg ville stikke noget armeringsjern ned, og lade det tørre op til dagen efter, og så sætte resten af blokkene.

Så spare du jo også at skulle blande så meget beton...

Vi prøver igen, i morgen --
Det er ofte godt at støbe sokkel før jorden er gravet væk. Så har man sider på grøften til at danne støbeform.
Ellers kan man lægge et par brædder hen over støbeform og skrue dem fast i kanten.
Eller sætte stolper i jorden 50 cm ude og have bræddestumper ind imod støbeform.
Eller som de professionelle hul i støbeform med et stykke plast afstandsrør og gevindstang til at holde det sammen. Plastrør fyldes efterfølgende.
Det er nemmest og bedst at mure lecablokke på dagen efter.
Hullet i lecablok må gerne være noget større så det ikke bliver så fintfølende at ramme. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis