Gør-Det-Selv tagkvist - er det muligt?

Hej,

Jeg kigger på et ældre hus fra 1940 hvor 1. salen nok skal have hævet loftet lidt og et par tagkviste ville virkelig også gøre en forskel.

Når jeg kigger rundt ser det ud til at præ-fabrikerede tagkviste som køres ud og monteres med kran snildt vil koste 100.000 kr for 2 stk af 1 meter i bredde .. hvor man selv klargør og monterer når den kommer.

Det synes jeg godt nok er lidt vildt.

Jeg undersøgte derfor muligheden for at gøre det selv og jeg faldt over Quinttes Q3 (Saml-Selv) tagkviste. Desværre, er de udgået og sælges ikke længere og der er ikke et lignende produkt på markedet. Efter at have set deres monteringsvejledning og video må jeg dog konstatere at det ikke ser særligt svært ud at bygge en kvist selv. Der er desværre ikke meget "DIY" materiale derude at kigge på og delene man skal bruge er lidt svære at opspore.

Er der nogen som har kastet sig ud i sådan et projekt og evt. har nogen erfaringer, billeder eller lign. at dele? Det ville være en stor hjælp.

Jeg har selv lavet brolægning, badeværelse, vvs, el, tag, spartlet, køkken, osv. så hænderne sidder hvor de skal :) 
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En færdig kvist koster langt mindre end 50.000kr med mindre den skal være i kobber. Har du prøvet at indhente et tilbud så du ikke bare sidder og fantaserer?

Hvis man ved hvordan man gør er det ikke svært at lave en kvist selv, men merprisen for en færdig kvist sammeholdt med mængden af tid man sparer på taget gør at jeg selv ville købe en præfabrikeret.

En ny kvist gør meget for udseendet på huset, så tænk dig om inden du laver noget der ikke passer til huset.

Selvbygger med stort S. 
Hej Superdiy,

Tak for svar - de tilbud jeg har fået fra div. leverandører ender det med ca. 50.000 kr pr stk når du inkluderer levering, kran, moms og kommune udgift. Syntes alligevel det er lidt vildt for er par 1x1x1 meter (ish) bokse.

Ved du hvor man kan finde information om konstruktionen af tagkviste? Jeg har ikke mange penge, men masser af tid :)
Kommune udgift?

Tømrerbogen viser fint hvordan en kvist laves, men hvis du ikke har nogen grundide om hvordan den laves er selv installationen af en færdig kvist en stor opgave.

Selvbygger med stort S. 
Givet det er nye tagkviste skal det godkendes af kommunen og registreres i BBR - jeg skal ikke kunne sige om det koster noget, men alle installatører tager et beløb for at udføre indhentelse af godkendelsen.

Jeg tager et kig på tømrerbogen så, tak! :)
Og ville lige høre, hvad vejer sådan en tagkvist egenligt?

Kunne man selv få den op vha. lidt stillads og et par ekstra hænder eller er man ude i de vejer over 150 kg? 
Annonce
Det må ikke være de 1000kr til en kran der kan vælte budgettet.
En færdig kvist med nødvendig midlertidig afstivning vejer vel et par 100 kg, men ødelægger i zink inddækningen på bakse rundt med den bliver det langt dyrre at reparere end det du sparer på kranen.

Selvbygger med stort S. 
Udkastet jeg fik var 7.000 for igangsættelse af levering, kran og første times kørsel. Så levering og kran endte med lige over de 12.000 kr.

Og ​så var der vist også noget ​brændstofstillæg af 15% oveni (ny lov der trådte i kraft denne måned). 

1.500 kr for installation.

Så 12.000 kr for at indhente godkendelse hos kommunen.

Det løber hurtigt op med alle de tillæg der :_)

Philipkk skrev den 25-04-2026 14:50:06

Udkastet jeg fik var 7.000 for igangsættelse af levering, kran og første times kørsel. Så levering og kran endte med lige over de 12.000 kr.

Og så var der vist også noget brændstofstillæg af 15% oveni (ny lov der trådte i kraft denne måned).

1.500 kr for installation.

Så 12.000 kr for at indhente godkendelse hos kommunen.

Det løber hurtigt op med alle de tillæg der :_)

Alt det der har jo ikke noget med et enkelt kranløft at gøre. Du kan få en lokal vognmand til at løfte den op på taget for hans timepris. Her i området er prisen for en forvogn med kran under 900 kr timen.

Hvad er det for en godkendelse hos kommunen du omtaler? Er det en byggetilladelse?
Der er i øvrigt ingen love om brændstoftillæg, men alle vognmænd har et tillæg basseret på oliprisen.

Selvbygger med stort S. 
Okay, det er jo en interessant vinkel - så jeg kunne evt. selv afhente tagkvisten og køre den hjem og så få en kran forbi hvis det kan køres til den pris :)

Ja, det må vel være byggetilladelse og opdateringen i BBR. Nu googlede jeg det lige og kan se det ville koste omtrent 500 - 2.000 kr afhængigt af hvor stor en opgave det er .. så er det godt nok meget at tage 12.000 kr for synes jeg.

Så jeg kunne købe en tagkvist for ca. 30.000 kr, selv afhente den, få den løftet op for ca. 1.000 kr og selv ansøge om byggetilladelsen og udføre tegningerne for 1.000 kr.

Så er det jo lige pludseligt noget der ikke sprænger budgettet. 
Om du kan få den løftet op for 1000kr afhænger jo meget af forholdene. Altså hvor tæt på kan en kran komme til at holde. Løfteevne på lastbilkraner er benævnt som T/m som betyder tons meter. Altså hvor mange tons kan kranen løfte 1 m fra stammen. og så 1/10 af det  - 10 m væk 1/20  -  20 m væk osv. 
Der må du spørge den lokale vognmand. 
Og så skal det naturligvis være klar når bilen er der. Altså hullet i taget osv. Det kan så afdækkes med presenning nogle dage, så du ikke stresser alt for meget. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også