Blande beton selv: Tidsforbrug

Hej,

Jeg skal have støbt et lille randfundament til et skur. Det har en samlet længde på 8 meter. Da jeg skal ned i ca 0,9 meter og regner med ca 0,3m bredde snakker vi ca 2,2 m3 beton.

Jeg overvejer at støbe/blande selv og har brug for nogle erfaringer.

Vi antager at støbemix ligger 2-3 meter fra fundamentet i en bunke. 25kg cementsække ligger på en palle i samme afstand. Der er vand. Der skal blandes 2,2 m3 beton. Jeg er interesseret i 3 scenarier:

a) 1 standard faldblander/tromleblander og 1 mand: Hvor mange blandinger skal man lave i praksis og hvor lang tid vil den samlede blandetid være incl udkørsel med trillebør?

b) 2 standard faldblandere/tromleblandere og 2 mand hvor den ene blander og den anden kører ud. Antal blandinger er samme som ved a) men hvor meget reducerer man tiden?

c) 1 tvangsblander på 300 liter og 1 mand. Hvor mange blandinger skal man lave i praksis og hvor lang tid vil den samlede blandetid være incl udkørsel med trillebør?

d) Kan man optimere hvis 1 mand betjener 2 tromleblandere eller giver det ikke mening i praksis?

Mvh Lucas

When the going gets tough, the tough get going.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I en murerbør kan du have ca. 90 l. det svarer til ca. 25 børfulde. du kan gøre det at du blander en blanding, fylder den i børen og fylder en ny blanding i maskinen. Mens du kører børen med blandingen hen til sokkelrenden og fylder i, bliver der en blanding færdig i maskinen. Fortsæt indtil renden er fuld. Hvis du begynder at fylde renden nærmest dig, undgår du at renden skrider sammen, når du adskillige gange kører forbi den tomme rende.
Tidsforbruget kan jeg ikke udtale mig om, men inden for en dags tid skulle det være overstået, og du sover godt om natten  

fase
2,2 m3 beton er ikke ret meget at blande i en enkelt blandemaskine. Jeg har flere gange ( og hver gang sagt at det er sidste gang ) blandet 8-10 m3 på en dag med 2 mand. 
En der skovler og en der kører fra. Bliver man træt skifter man funktion.

Selvbygger med stort S. 
Absolut muligt for en mand hvis du gør som foreslået: lader maskinen køre hele tiden.

Jeg målte mængden af vand op i en spand, borede et par huller, og stak en slange med i den med lidt flow på. Så var vanddelen heller ikke en tidsrøver. og så brug et billigt æggeur eller lignende til at tage tiden på blandingen.  
Man lader vandet løbe op i en murerbalje, så kan man tage vand derfra med en spand uden ventetid. På samme måde med cement, her hælder man 1-2 sække op i en murerbalje, og tager den 1/2 - 3/4 spandfuld som der nu skal bruges.
Der kan du nemt blande de 25 blandinger ene mand på under 1 dag. Du skal kun have en blander, og den indeholder typisk 1 trillebørfuld.
Skal vi ​nørde i tider så skal blander køre minimum 60 -90 sekunder, og du kan nok fylde den på 300 sekunder og med 25 blandinger er det ialt 9750 sekunder >> 2,7 timer. Nå ja husk også at trække vejret. 
Og kom så bare i gang i stedet for at regne på tider osv. når det er så lille en LDS opgave.   

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for alle svar. :-)

When the going gets tough, the tough get going.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis