Kartoffelkælder -> Kælder

Hej,

Har ikke kunnet finde nogen opslag omkring dette emne, så ved ikke om det fysisk kan lade sig gøre.

Jeg kigger på at købe et muremester hus fra 1940 der kommer med en fin lille kartoffelkælder. Jeg er lidt forundret over designet, da det er en fuld trappe der fører en derned, men så er der ikke højere end måske 1-1.2 meter. Så det virker lidt som om intentionen var der om måske at udføre en reel kælder, men man droppede det. Det virker i hvert fald lidt spøjst da man jo bare kunne have lavet en lem i stedet for dør + trappe :)

Men, mit spørgsmål er om det ville være fuldstændig tosset at understøbe og gøre dette "kælder" rum dybere? Så man f.eks. kunne stå op dernede og bedre udnytte det til opbevaring? Rummet er 2.5 m x 2.5 m med 2 små vinduer og en udluftningsrist.

Man skal ikke bekymre sig om grundvand da huset ligger på en bakke ca. 17 meter over vandstanden og grundvandet ligger nogenlunde dybt.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Netop sådan så min ud indtil understøbning og udgravning. De 2 små vinduer blev erstattet af 1 bredere. 
Min ligge på vej op ad en bakke. Trods det piblede der 3 kilder ( væld) od af jorden. På tykkels med en tommeltot og med så meget tryl på at de kunne ses ca. 10 mm over jorden. 
Så jeg måtte dræne og pumpe vandet væk.
Med under selve byggeriet blev der installeret et vcuum anlæg og med sugspidser ned i jorden, så grundvand spejlet blev sænket midlertidig. 
For dat sikre at det ikke er det samme hos dig kan du lave et prøvehul og grave 1 m ned. Så ser du om der står vand i bunden efter nogle timer. Selv om der ligge på en bakke kan der sagtens være vandtryk

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for svar Elmand :)

Så det kan godt lade sig gøre at langsomt understøbe rummet, f.eks. 30 cm ad gangen i sektioner af måske 50 cm? Tænkte bare at gøre det selv løbende når der var tid - der er lidt andre ting i den ældre bygning som kræver fokus :)
Du må godt grave jorden ud i rummet ned til 10 cm OVER bund af nuværende sokkel.
Når du understøber må du grave 1 m ( måske 110 cm) grøft ud under eksisterende sokkel ad gangen og støbe det op. Dybden af grøften skal passe med 20 cm fundablokke plus ca. 10 cm Bredden på fundablokke er 50 cm så de 110 cm giver plads til lidt forbandt. Og sæt så lige en lille sten / beton i klemme under 2. række fundablokke, så er det nemmere at få blokken ind senere når du kommer med nabostøbningen. 
Så lægger du lidt beton ned i bunden af grøften og sætter 1. række så der netop er plads til de ønskede rækker blokke opad PLUS 4-5 cm.
Du fylder så beton i de nederste rækker inden øverste blok sættes ind og denne må så fyldes i den 4 - 5 cm sprække. De yderste ender på blokke kan ikke fyldes før næste søjle kommer. 
Når det er godt fyldt skraber du lige en fuge på 1 - 2 cm ud under gammel sokkel, Et par dage efter fuges det hårdt med sand og cement blanding. Nogle foretrækker element beton ( tørbeton som ikke svinder ind ved hærdning.)
Du må gerne lave en anden støbning på modsatte væg samme dag.
Efter 1 uge er det ok klar og du kan lave en ny støbning på hver side af den/ dine søjler. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis