Valg af gulvvarmeløsning

Hej Alle

Spørgsmålet her handler om valg af gulvvarme løsning/opbygning.

Jeg skal i forbindelse med en totalrenovering af et bryggers, udskifte et eksisterende klinkegulv der i dag er uden gulvvarme. Vi vil sløjfe radiatoren og opvarme rummet alene med gulvvarme. Der lægges fliser til slut.

Grundet det lave antal m2 (4), planlægger vi at regulere med returventil og altså ikke shunt.

I bryggerset er der nedgang til opvarmet kælder og der er således kælder under det areal vi etablerer gulvvarmen i.

Mellem kælder/bryggers er der et betondæk og det nuværende gulv er støbt direkte oven på dækket. Der er ca 10 cm. fra dæk til toppen af de eksisterende klinker. 

Jeg har hakket et lille areal op for at se opbygningen og må konstatere at det bliver hårdt arbejde hvis jeg skal 10 cm. ned som vel er normalt hvis man vælger den klassiske løsning med armeringsjern osv.  Jeg har læst mig til at det anbefales at lægge lidt isolering nederst for ikke at skulle varme betondækket ned mod kælderen op også, men varmen ville jo ikke gå tabt.
Inden jeg går videre (med den næststørste betonhammer Biltema sælger) vil jeg høre om der er andre løsninger jeg har overset og som evt. kunne reducere mængden af arbejde med at fjerne gammel beton.
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du ikke lægge noget isolering under varmeslangerne kommer du jo til at opvarme din kælder, er du interesseret i det.
Du kunne bruge el-gulvvarme, det kræver ikke meget plads, men du skal stadig isolere under varmetrådene for at undgå at du varmer kælderen op.
Jeg er ikke så bekymret for at noget af varmen forsvinder ned i kælderen - der har vi alligevel varme på. Men jeg tænker at gulvet vil være længere om at reagere på temperaturudsving i bryggeres og måske vil være konstant "bagud" i forhold til behovet.  Jeg har kigget på "Kombitop dobbeltplade" mht. om den kunne reducere behovet for hvor meget jeg skal fjerne at det eksisterende betongulv og stadig have lidt isolering   
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis