Børn og farligt udstyr: bordrundsav

Yngstemand på 11 vil gerne lave ting i træ. Jeg kan mærke, at nerverne ikke er til at han selv kører træ igennem bordrundsaven. Kapsav og andet er jeg lidt mindre nervøs for. Selvfølglig mens jeg er med og alt det (jeg holder, han saver indtil videre). Men bordrundsaven er far alene pt.

hvordan har I andre lært jeres arvinger at respektere saven uden at frygte den? For jeg vil gerne anspore og understøtte glæden ved at lave ting, hvis det er det, han vil. Men synes selv bordrundsaven er det måske mest skræmmende værktøj i skuret (sammen med vinkelsliberen). Og er usikker på om det er værktøjet man skal være noget ældre for at bruge. 
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er svært at rådgive fornuftigt for der er rigtigt mange faktorer der spiller ind.
Er han fysisk stor nok til at nå over hele saven på samme måde som du kan.
Er han intellektuelt i stand til at forstå en opgave og kunne bevare fokus på emnet.
En rundsav indeholder rigtigt mange skrevne og uskrevne regler som kan være svære for et barn at forstå eller følge.
Ja, selv voksne kan jo klokke i det   og hånden på hjertet, vi har vel alle lavet noget hvor man bagefter tænkte: Puha, det gik godt denne gang, men næste... 
Jeg har set børn der er yderst fokuserede og så totalt mister jordforbindelsen over emnet, af feks en dør bliver åbnet ind i rummet og de så lige skal se hvem der kommer ind.  

Personligt ville jeg nok være meget forsigtig med at slippe en 11 årig løs i værkstedet, uden at jeg selv var med til at overvåge.
Et splitsekunds uopmærksomhed kan have voldsomme konsekvenser resten af livet.

Den gamle joke: 5 øl til maskinværkstedet.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg er gl nok til at have haft maskinsløjd i skolen. Bordrundsav, afretterhøvl og drejebænk var no go før man gik i 4. og havde bestået et kursus.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg er helt på linje med dig. kædesav og Rundsav er ikke for børn under 16 år. Og rent lovmæssig tror jeg heller ikke de andre maskiner er, men det er  noget andet med bedstefar lige ved siden af. 
Det er faktisk også lærerigt at bruge en god fuksvans efter at der er vinklet og streget op. Den kn også springe op på hånden, men ikke med alvorlige følger. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg er også på linie med jer andre:

Selv om vores børn forlængst er blevet voksne og flyttet hjemmefra, tror jeg aldrig jeg helt kan fjerne angsten for om de kommer til skade med særligt farligt værktøj.

... og nu starter det hele forfra i takt med at børnebørnene bliver større. 
Takker. Det bekræfter mig i at min respekt for rundsaven er korrekt og at sønnike må bruge 🪚 + jeg må få købt ham en dekupørsav. Dem bruger de i skolen, sagde han. 
Annonce
HrT skrev den 24-04-2026 07:06:34

Takker. Det bekræfter mig i at min respekt for rundsaven er korrekt og at sønnike må bruge 🪚 + jeg må få købt ham en dekupørsav. Dem bruger de i skolen, sagde han. 

Når nu man bruget eldrevne værktøjer i skolen som led i undervisningen, håber jeg at der lægges stor vægt på at forklare om sikkerhed ved brugen af værktøjerne. Det er meget vigtigt. 

fase
Det er hånddrevne save 😊
HrT skrev den 24-04-2026 13:14:35

Det er hånddrevne save 😊

En dekupørsav er elektrisk. men du kan sætte en finger på uden at komme til skade.

En dekuprørsav kan også være en håndsav, ja faktisk er håndsaven den jo den ældste af de 2. 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
PinkHenrik skrev den 25-04-2026 12:33:03

En dekuprørsav kan også være en håndsav, ja faktisk er håndsaven den jo den ældste af de 2. 

Det er det vi i gamle dage kaldte en løvsav. Den skal der meget til før man kommer alvorligt til skade med.

fase
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis