Plade på væg - hvad er det?

Hej med jer.

Jeg er ved at renovere loft i hus fra 1921. På en af væggene sidder gipsplader, men under dem sidder noget der ligner en træplade inderst noget papir/pap.

Kan I hjælpe med at identificere her. Er det masonitplade og en eller anden fugtspærer? Kan jeg bare hive det ned?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

BOFH skrev den 23-04-2026 15:30:13

Det ligner celotex (blød plade af træfibre, blev også brugt til ophængstavler i skolerne).
Celotex har været forbudt i en årrække pga brandfare og bør fjernes.

https://www.bolius.dk/tjek-dit-hus-for-brandfarlige-loft-og-vaegplader-16713

/BOFH 

Tak. Vi fik at vide af forrige ejer at der i 2010 var lavet brandsikring af denne væg som adskiller vores hus med naboen (dobbelthus). Derfor måtte vi ikke fjerne det.

Der er monteret gipsplader udenpå denne plade. Og nu er vi så ved at bygge endnu en gipsvæg cirka 30-40 cm fra. Så der er et hulrum mellem beboelse og denne væg.

Er pappet bag pladen blot fugtspærer?

Hmm
Så er du nødt til at få fastslået hvad for en type plade det er? Hvis det er celotex og deres brandsikring består af at de har skruet gips udenpå så er det noget fusk.

Pap kan ikke sikre mod fugt, hvis der er belægning/coating med alu på den ene side af det er det alukraft som i gl dage blev brugt til fugtspærre, dog ikke ret effektiv og sjældent monteret så det var tæt. Alukraft vil også passe med alderen på celotex. 

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 23-04-2026 16:33:12

Så er du nødt til at få fastslået hvad for en type plade det er? Hvis det er celotex og deres brandsikring består af at de har skruet gips udenpå så er det noget fusk.

Pap kan ikke sikre mod fugt, hvis der er belægning/coating med alu på den ene side af det er det alukraft som i gl dage blev brugt til fugtspærre, dog ikke ret effektiv og sjældent monteret så det var tæt. Alukraft vil også passe med alderen på celotex.

/BOFH 

Jeg ville ønske jeg havde spurgt noget før. Håndværkere har nu lukket den nye gipsvæg så jeg kan ikke længere komme derind. 

Jeg har nogle historiske billeder. Kan du hjælpe med at identificere den? Og hvor bekymret skal jeg være for det her.

Jeg tænker det ligner en spånplade. Kan de her billeder sige noget?
Lidt flere

Annonce
Ser kanten ikke mere grov ud end en blød Celotex plade?

Blød celotex plade der er knækket, eller savet med grov sav er meget grov i kanten. Når nu du ikke kan komme til det længere skal du glemme det og ikke lade det forstyrre din nattesøvn. 
Man skal ikke græde over noget af den slags når man alligevel ikke kan gøre noget. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 23-04-2026 23:54:04

Blød celotex plade der er knækket, eller savet med grov sav er meget grov i kanten. Når nu du ikke kan komme til det længere skal du glemme det og ikke lade det forstyrre din nattesøvn.
Man skal ikke græde over noget af den slags når man alligevel ikke kan gøre noget. 

Tak, ærgrer mig bare. Teoretisk kan jeg jo godt rive væggen ned og starte forfra, men det virker også voldsomt.

Husker det som om det føltes som hård plade og ru i kanten. Men der sidder selvfølgelig også rester af mørtel. Men alligevel 😀

Der er jo en ny gipsvæg ind mod vores beboelse og så 40 cm hulrum. Så gips som sidder direkte på den her plade og så mur til naboen. Huller er lukket med brandskum. Så ved heller ikke hvor brandfarligt det reelt er længere. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også