Zigbee relæ til udendørs lamper

Jeg har et par udendørs lamper hvor den ene er sløjfet videre til den anden.

Jeg kunne godt tænke mig at tilknytte et zigbee relæ til dem, så de kan styres via telefonen osv.
F.eks noget ala https://nordtronic.dk/shop/box-relay-zigbee-890p.html
Lamperne styres af en knap i en kroneafbryder, hvor det så kunne være fedt at have en fjeder i kontakten.
Men hvor kan man gemme zigbee enheden væk, kan den være i indmuringsdåsen? Eller er det et dødsdømt projekt?

Jeg er klar over at den skal installeres af en autoriseret, men vil bare høre om det overhovedet er muligt.

Pfh tak
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan sagtens sætte en fjeder under tangenten i din krone afbryder så du får en plus til at styre din ZigBee enhed. Men du kommer nok til at mangle en ekstra leder til fast fase til dine lamper.

Du skal være opmærksom på at ZigBee kan ikke kommunikere med din mobil direkte. Den kræver en gateway (også kaldt hub), som er selvstændig dims, som er bindeled mellem ZigBee og WiFi. Man kan få enheder, der direkte kommunikerer med WiFi og ikke kræver en gateway.

Fx Shelly Mini
https://www.lavprisel.dk/shelly-1-mini-gen4-relae-med-wi-fi-og-potentialfrit-kontaktsaet-786060

ZigBee har den fordel at den bruger meget lidt strøm. Så batteri-enheder kan køre et år uden problemer. Almindelig WiFi kræver mere strøm og er derfor ikke egnet til langtidsdrift på batteri. Her er det ikke nødvendigt med batteri, så der ingen grund til at bruge ZigBee.

Jeg har allerede en hub, og flere andre lysgrupper styret via zigbee, så den del er der styr på.

Du skriver at jeg kommer til at mangle en ekstra leder til fast fase. Hvad kan man gøre ved det? 
Du kan også overveje at skifte pærerne til zigbee pærer. Så slipper du for at ændre installationen og får mulighed for at dæmpe lyset. Det har jeg gjort herhjemme.
Men ulempen er så, at kontakten ikke kan bruges (skal stå tændt hele tiden).

Mvh. AllanE
Der er fast fase nede ved afbryder, Men er der ikke stikkontakt så er de ringen nul. 
Det hele er jo gætteri indtil man ved hvordan installationen er indrettet.
Det er ofte sådan at kabel til de udendørs lamper kommer via dåse i loftet i gangen, og især hvis ganglys tændes amme sted. Om du direkte kan sætte fjeder i kommer an på hvilken type afbryder.  
Her er der fase og nul og naturligvis tandledning ud til 1. lampe. Men der er ikke plads til både relæ og ledninger oppe i dåsen, så en ny Euro forfra dåsemed blindlåg  f.eks lige ved siden af kunne være løsning. 
Du kan skrue kroneafbryder af og se om kablet går derfra, så skal findes en anden løsning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hvis du vil genbruge din afbryder, men der ikke er en ekstra ledning til det første lampested, skal du skifte kablet ud til lampen. Hvis de er trukket i rør, skal der trækkes en ekstra ledning.

Gode ven:  alt det kommer jo an på hvor Zigbee relæ monteres 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis