Vand siver fra vandrør der er lukkede???

Jeg har et sommerhus der er lukket ned for vinteren, inklusiv lukket af for vandet. (sommerhuset er ikke isoleret). En potentiel sommerlejer var oppe for nyligt og se sommerhuset indenfor, og konstaterede at en ventil dryppede - cirka 50 dryp/minut. Ventilen er den jeg bruger i badeværelset, til at lufte systemet ud med, og er det nederste punkt i vandsystemet (sommerhuset er ikke isoleret). 
Jeg fik selvfølgeligt koldsved, og skyndte mig derop, og udover at konstatere at Ja det drypper, så kunne jeg samtidig konstatere at hovedhane ved vejen var lukket, at lukkehanen ved sommerhuset var lukket, at vandtank var tømt og i øvrigt at alle haner stod åbne i sommerhuset. Jeg havde lukket alt vand ud, og luftet systemet igennem da vi lukkede det ned i november. Jeg åbnede desuden for kuglehanen ved stophanen og kunne fysisk se at der ikke var nogen vandsivning fra stophanen. JEg fik ikke ​aflæst vandmåler inden. 

Hvad er det der foregår?? Min egen teori er, at der er utæthed på vandrøret mellem lukkehanen og badeværelset, og at det er grundvand der kommer op nedefra - det ligger tæt på overfladen i mit område. Men min luftventil ligger stadig et stykke over jordhøjde???

Det kan ikke være restvand i tank eller rør, for det drypper for hurtigt og burde være tømt for længst. 

Mvh Troels
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det du forestiller dig kan ikke lade sig gøre i praksis, da grundvand ikke løber op af bakke. Var dine rør i øvrigt så utætte at vand kunne trænge ind, ville det fosse ud når du åbnede for vandtrykket fra vandværket.
Mon ikke det er din stopventil der ikke lukker tæt?

Aflæs din måler i dag, og så igen om f.eks. 14 dage så har du svaret.

Selvbygger med stort S. 
Hej Troels,
Det er fuldt forståeligt, at du fik koldsved! Du kan dog heldigvis roligt droppe teorien om grundvand. Som Superdiy påpeger, løber vand ikke opad af sig selv, og hvis rørene var utætte under jorden, ville vandet i stedet fosse ud af dem, når du sætter tryk på om sommeren.

Der er to langt mere sandsynlige årsager til drypperiet. Den første er, at gamle stophaner sjældent lukker 100 % tæt på grund af slid eller kalk. Siver der bare en smule vand forbi hovedhanen ude ved vejen, vil det langsomt finde vej til din ventil, fordi det er det laveste punkt. Den anden årsag kan være restvand. Selvom du tømte systemet i november, kan et vakuum eller en luftprop sagtens have holdt på mange liter vand i en varmtvandsbeholder eller i bøjninger på rørene. Forårets temperaturændringer kan få dette vakuum til at slippe, og så begynder vandet at dryppe.

Superdiys råd om at tjekke vandmåleren er lige i øjet. Hold især øje med det lille stjernehjul på måleren. Bevæger det sig det mindste, kommer vandet ude fra vejen. Står det bomstille over en længere periode, er det blot restvand.

Tak for svar - Jeg må have tjekket lukkehanen. Det er helt sikkert ikke restvand - dels fordi jeg er ret omhyggelig med tømning - og fordi dryphastigheden langt overstiger hvad der kunne være tilbage. Min tank er kun 40 liter. Fra fuld, ville der max være 45 l. i systemet - med den hastighed er det tømt på to dage - fra fuld!. 

Men ja, jeg tjekker vandmåleren igen. Har det præcise tal nu. Og nu kan jeg også lukke ventiler og haner, og sætte tryk på systemet igen uden risiko for frostsprængning. 

Mvh Troels
Prøv at åbne udluftningsventilen. Hvis der er tryk bag på 2-3-4 bar så må det være hovedventilen ved vejen der ikke helt lukker.
Thomas - hele systemet er åbent - der er intet tryk. Vandhaner står åbne. Bare dryp fra udluftningsventil

Mvh Troels
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis