Hejsa i forummet,
Jeg er i gang med en totalrenovering af et badeværelse i et ældre sommerhus. Jeg har fjernet alt helt ned til jorden i den ene halvdel (vådzonen), mens den anden halvdel (tørzonen) kører på eksisterende bjælkelag. Jeg har lagt en plan for en "hybrid-opbygning", men vil gerne have jeres besyv med - især omkring min "sandwich" i vådzonen, da jeg ikke støber et traditionelt klaplag i beton.
Situationen:
Rummet er ca. 3,2 meter langt. Bagest (vådzonen) har jeg en "støbt kasse" (fundamentet), hvor jeg har gravet ud. Her vil jeg opbygge gulvet direkte fra bunden uden beton for at spare tid og få maksimal isolering.
Min planlagte sandwich-opbygning (fra bunden):
- Hårdtstampet jord.
- Kapillarbrydende lag: ca. 10 cm Leca-nødder.
- Afretning: 3-4 cm cementsand (1:8) for at få en helt plan flade.
- Fugtspærre: 0,20 mm PE-folie ført op ad siderne.
- Isolering: 120 mm PIR-plader (skåret i overmål, så de sidder i spænd i kassen).
- Toplag: 20 mm Wedi-plader (fuldlimet til PIR).
- Finish: Vådrumssikring og 60x60 porcellanato-fliser.
Specifikke overvejelser:
- Vaskemaskine: Maskinen kommer til at stå delvist på denne konstruktion. Jeg satser på, at PIR-pladernes trykstyrke (150 kPa) kombineret med, at de sidder i spænd i den "støbte kasse", kan optage vibrationerne.
- Vægge: Jeg bygger en teknikvæg (forsats) til en indbygningscisterne og en Clage gennemstrømningsvandvarmer. Cisternens ben bliver forankret gennem sandwichen og ned til noget fast i bunden/siden for at undgå sætninger i isoleringen.
- Tørzone: Her fortsætter gulvet i kork på spånplader over bjælkelaget, adskilt af en messingskinne i overgangen.
Mine spørgsmål til eksperterne:
- Ser I nogen kritiske fejl i at undvære det støbte betonlag, når PIR-pladerne ligger så stabilt og i spænd?
- Er 3-4 cm cementsand nok som afretning under PIR-pladerne, eller bør jeg overveje noget andet?
- Har I erfaringer med vaskemaskiner på Wedi/PIR-sandwich – skal jeg forstærke yderligere under fødderne (f.eks. med en indlagt fibergipsplade)?
Jeg tager derop i morgen for at starte på udgravning og afretning, så alle gode råd modtages med kyshånd!
Pft.
Morten