Omfugning hus 2016

Hej med jer.

Jeg står i en træls sag med et byggefirma.
Vi fik i 2016 bygget nyt hus, som blev opført med Randerstegl maskinsten RT602 og dangrit funktionsmørtel.
i april 2022 konstatere vi, at fugerne er begyndt at smuldrer og de som på mange andre huse kan kradses ud med en finger.
Der går noget tid frem og tilbage med byggefirmaet, som efter noget tovtrækkeri, ender med at de indviliger i at omfuge huset. Med undtagelse af nordfacaden.
Det tog omkring 2 år at nå der til, med et par uvildige fagfolk til at vurdere standen af husets udvendige fuger.
i sommeren 2025 kommer de så og kradser ud, samt omfuger huset igen med dangrit funktionsmørtel.
Så langt så godt, der hænger et facadenet på huset i ca 3 uger, så der går lidt inden man får et helhedsindtryk af det nye.
Desværre så synes jeg ikke at det nye er pænt udført og det fremstår meget uens i både ru hed af overfladen, men også farven af fugen er varierende.
Igen står vi med nogle diskussioner om, hvad der nu skal ske, for det er tydeligvis ikke i orden det de har leveret.
Næste skridt er muligvis en filtsning af fugerne og det er her jeg gerne vil have lidt hjælp til vurdering af, om det er vejen frem?
Jeg har vedhæftet et par billeder af murværket, som har stået tørt i mindst 1 uge, da billederne blev taget. Og har stået ca 4 måneder efter endt omfugning.
De har været forbi et par gange for at prøve og udbedre noget af det, samt udskifte nogle sten, som de ikke gad og skifte i første omgang, selv om aftalen var, at de skulle skifte sten der blev skadet under udkrasning.
Håber billeder kan give et indtryk af, hvordan fugerne fremstår.

Jeg hører gerne fra fagfolk, som ved hvad reglerne siger i murerhåndbogen osv, men også gerne fra boligejere, som har stået i en lignede situation.
Historikken er rigtig lang, så jeg har forsøgt at korte det ned.

Elektriker i midt og vestjylland.
0 svar
 Følg tråden
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis