Opstigende fugt fra sokkel

Hej LDS

Vi har et problem i ydremuren hvor der trænger fugt op gennem soklen og op i murværket. Vi har fået tjekket stor set alt andet for at udelukke eventuelle lækningsskader, hældning på fliser op mod mur, tagrende osv. Som man kan se på billedet, ligner det, at der tidligere er indsprøjtet en kemisk membran. Vi må desværre konstatere, at dette ikke afhjælper problemet. Jeg har fået et tilbud fra murer om at udskifte de beskadigede sten og lægge en ny membran (da den tidligere åbenbart er lavet forkert). Dette vil stå mig i 10.000 kr. Men han kan ikke love at dette vil afhjælpe problemet, da problemet kan være vandophobning mellem sokkel og fundament. Desuden vil stenene ikke matche 100%.
Er der nogle kloge hoveder derude, som har set lignende problem før og kan fortælle mig om det giver mening at tage imod tilbuddet eller om der er en alternativ løsning? Kan man evt. grave ned mellem sokkel og fundament og se om problemet stammer der fra (og kan det udbedres)? Er de fugtige sten ødelagt, eller kan de tørre, hvis vi kan finde roden til problemet? 

På forhånd tak
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis stenene ikke er frost sprængte er der ingen problemer. 
Har set et system hvor man banker en plade ind som fugtspærre, det ser ret enkelt ud.

Vi prøver igen, i morgen --
Hej je_ns, tak for svaret. Det vil jeg prøve at kigge på 
Er det et vestvendt hjørne og er der udhæng på huset så murværket er udsat?
Hvis det er opstigende vand så bør problemet også være i den indvendige mur, er det undersøgt?

Hvis alt andet er undersøgt er du nødt til at grave ned for at se om der er naturligt opstigende vand, ellers må det nødvendigvis komme oppefra?
Hvordan er de dræningsmæssige forhold - hvordan er jorden på grunden, sand eller ler?

Stenene kan sagtens pilles ud og genbruges men der vil være en uvægerlig forskel i fugens farve. Eksisterende sten pilles ud i 1-2 stens bredde inden de mures ind igen, hvis man lader være med at fylde de lodrette studsfuger op kan der i murpap etableres overlap til næste sektion.

Til at afhjælpe eksisterende opfugtning kan der etableres yderligere udluftning af muren vha udboring af et antal studsfuger sommeren over inden de lukkes igen.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Du kan læse om metoden her ​LINK​​​

Hej BOFH

Tak for svaret! Muren er nord-øst vendt, så den får ikke meget sol, til gengæld får den heller ikke slagregn og der er udhæng. Tænker umiddelbart det kommer nedefra. Det er meget sandet jord, og problemet er kun lige i området på billedet. Tænker hvis det var jordforhold, ville det gøre sig gældende flere steder.
Når du skriver indvendig mur, mener du så inde i huset eller i hulmuren? - inde i huset er der ikke noget at se. Og hvis jeg nu graver ned, er der så en måde hvorpå jeg kan se at det evt. er opstigende vand?

På forhånd tak 
Annonce
Hvis du graver et hul udenfor soklen hvor problemet er, vil der komme til at stå vand i hullet, du skal nok ned i 80-90 cm dybde, og nemmest med et jordbor.

Men når fugten trække op i dine mursten tyder det på din fugtspærre mellem sokkel og mursten ikke er intakt..

Du kan jo prøve at tage en mursten ud, så du kan se hvad der gemmer sig i hulmuren.

Hvis det er sandet jord bør der være gode dræningsmæssige forhold, så du må prøve at grave ned og se om der er så er opstigende vand i bunden af hullet - giver bare ikke mening at det så kun skulle være det ene sted?

Opskrift ift tiltag for at genoprette fugtspærre og udtørre murværk er allerede givet. 

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis