Krav om afløb ved installation af fjv enhed

Hej Forum

Er der krav om afløb i det rum man installerer et fjv anlæg? Jeg kan læse at anlæget skal have frit afløb, men kan dette være til en egnet beholder som man så tømmer, formentligt automatisk?
Hej Forum Er der krav om afløb i det rum man... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
R.Forsberg skrev den 20-04-2026 21:05:49

Jeg tror vi snakker forbi hinanMedden. 

Jeg har lidt svær ved selv at forstå reglerne, så mit spørgsmål er bare om man må installere et fjv anlæg i et rum uden afløb?

Indtil noget går istykker og kælder er vandskadet. Hvad tror du selv at forsikring siger til det. Jeg og mine kontakter på nettet tolker henvisning anderledes ?.

Jeg har ikke kunnet finde noget sted hvor der står at afløb kan udelades. Der er sikkert en anden mulighed - flyt sikkerhedsventilen hen over et afløb. Det kræver dog uafspærlig forbindelse mellem anlæg og sikkerhedsventil.
På brugsvandssiden sidder der også en sikkerhedsventil. Hvis du ikke har cirkulation på det varme brugsvand, må sikkerhedsventilen erstattes af en særlig trykudligner.

Søren O
Der findes ikke et lovkrav om at der skal være et afløb i forbindelse med et fjernvarmeanlæg, om det er en god ide er en anden snak. 
Er der noget du kan henvise til?

Søren O
SimonLom18 skrev den 20-04-2026 22:08:53

Der findes ikke et lovkrav om at der skal være et afløb i forbindelse med et fjernvarmeanlæg, om det er en god ide er en anden snak. 

Det er delvist korrekt, at der ikke findes et direkte, generelt lovkrav i Bygningsreglementet (BR18) om, at der skal være et gulvafløb i det rum, hvor et fjernvarmeanlæg er placeret. Bolius +1
Men der er vigtige nuancer og praktiske krav, der gør, at det i praksis ofte er nødvendigt eller stærkt anbefalet:
  • Sikkerhedsventil: Ifølge Bygningsreglementet skal tekniske installationer, som kan afgive overløb fra sikkerhedsventiler (hvilket fjernvarmeunits kan), forsynes med afløbsmulighed. Hvis sikkerhedsventilen ikke er ført til et afløb, skal der etableres en anden form for sikker opsamling (f.eks. en beholder), hvilket dog sjældent anbefales.
  • Anbefaling fra forsyning: Mange fjernvarmeselskaber anbefaler kraftigt, at anlægget placeres i et rum med afløb for at undgå vandskader ved eventuel utæthed.
  • Vådrum: Hvis rummet (f.eks. et bryggers) med fjernvarmeanlægget har gulvafløb, defineres det som et vådrum, hvilket stiller krav til gulvkonstruktionen.
  • Pladskrav: Uanset afløb er der krav om, at installationen er tilgængelig for service og målerskift. DIN Forsyning +4
Konklusion: Det er ikke et lovkrav i alle tilfælde, men det er god byggeskik og ofte et krav fra forsyningsselskabet for at forhindre skader. 
Annonce
I praksis er det kun hvis der går hul indvendigt i varmeveksleren til radiatorkredsen, at der kan blive overtryk i anlægget. Sandsynligheden for at det sker er ret lille.

Søren O
Det ændre ikke det jeg skriver. Forsyningsselskaber kan anbefale men ikke bestemme, hvordan ens hus er bygget. Det påvirker ikke dem alligevel. Men vi er da enig i det er klogt at have. 
Jeg synes, at samtlige forfattere i denne tråd, glemmer at tage højde for, at der findes fjernvarmeanlæg med varmtvandsbeholdere , som i tidligere olie- og gssdfyr og anlæg med gennemstræmningsopvarmning.
Sidstnævnte har af gode grunde ingen sikkerhedsventil.
efry skrev den 21-04-2026 09:53:59

Jeg synes, at samtlige forfattere i denne tråd, glemmer at tage højde for, at der findes fjernvarmeanlæg med varmtvandsbeholdere , som i tidligere olie- og gasfyr og anlæg med gennemstrømningsopvarmning.
Sidstnævnte har af gode grunde ingen sikkerhedsventil.

Du skriver, at ved brug af gennemstrømningsopvarmning er der ikke brug for sikkerhedsventil. Ved opvarmning med varmeveksler er sekundærsiden at betragte som en kedelopvarmning (gas eller olie). Der er derfor brug for sikkerhedsventil på sekundærsiden. Er der i mod tale om varmt vand lavet med gennemstrømningsveksler, er der ikke krav om sikkerhedsventil af den simple grund, at trykket på det varme vand aldrig kan overstige trykket fra vandværket. Er der der i mod tale om varmtvandsbeholdere opvarmet fra fjernvarmen, kan det varme vand opnå et tryk, der gør at trykket bliver over beholderens tryk og derfor har brug for at formindske trykket ved brug af sikkerhedsventilen.

Jeg vil gerne se din kommentar.

fase
Når vand er under tryk kan noget gå i stykker. Hvis man så har Pex i pexrør og der er brud vil det strømme ud i massive mængder der vil sprede sig til hele kælderen. Kun på pga. at der mangler et gulvafløb.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis