Leca sokkel og gevindstænger

Hej LDS,

Jeg er ved at bygge et værksted og har støbt 12mm varmgalvaniserede gevindstænger ned i betonfundamentet og er nu ved at montere lecablokke ovenpå. Det lykkedes mig ikke at sætte dem i den våde beton da jeg ikke havde nok hænder på dagen så jeg limer dem fast med LIP limmørtel.

Mit spørgsmål er så om der skal fyldes limmørtel ned omkring gevindstangen der hvor den går igennem lecablokkene (se billedet) specielt på næste skifte hvor jeg regner med at bore et hul til gevindstangen så de kan ligge i forbandt. Altså skal jeg fylde hullet ud med limmørtel så der ikke er luftlommer i soklen? Eller skal gevindstangen kunne give sig lidt i lodret retning når jeg spænder bundremmen på?

Mvh
Martin
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tænker det er bedst at gevindstangen kan bevæge sig lidt, så de kan give sig lidt når de strammes op.

Men er limmørtel tilstrækkelig til at forankre gevindstangen i soklen, normalt bruger man klæbeankermasse.

Vi prøver igen, i morgen --
Hej je_ns, tak for svaret. Min tanke er også at de måske skal kunne give sig lidt når de strammes op, men spørgsmålet er bare om en 12mm gevindstang af 8.8 stål overhovedet giver sig når man strammer møtrikken på oversiden af en bundrem af træ.

Gevindstangen er støbt ind i betonen, faktisk brugte jeg den til at holde armeringen på plads under støbningen, jeg vedhæfter lige et billede.
Limmørtel bliver kun brugt til lecablokkene.
Træet giver efter før dit jern, jeg ville fylde dem op, når bygningen er færdig er det i min bog ikke en fordel hvis de kan give sig.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Futterama skrev den 18-04-2026 09:59:44

Hej je_ns, tak for svaret. Min tanke er også at de måske skal kunne give sig lidt når de strammes op, men spørgsmålet er bare om en 12mm gevindstang af 8.8 stål overhovedet giver sig når man strammer møtrikken på oversiden af en bundrem af træ.

Gevindstangen er støbt ind i betonen, faktisk brugte jeg den til at holde armeringen på plads under støbningen, jeg vedhæfter lige et billede.
Limmørtel bliver kun brugt til lecablokkene.

Jeg troede de skulle på helt i top, og hele muren var af lecablokke..

Hvis de bare skal op og have fat i bundremmen, kan du roligt støbe dem fast i lecablokkene.  

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg kan se at jeg ikke fik alle væsentlige detaljer med, men ja, der er kun 2 skifte lecablokke, oven på dem kommer der træskelet.
Jeg får boret nogle overstørrelse huller til gevindstængerne i lecablokkene så jeg kan komme limmørtel ned omkring, tak for hjælpen :-)
Detgiver ingen værdi at de sættes fast i lecablokken. Lad du dem bare side fastgjort i betonrenden som de er nu, og spænd din rem ovenpå lecablokkene.

Hvis man forestillede sig at din bundrem kunne flytte sig villle det kun tage et øjeblik før det du har limet i lecaen var knækket, da der ikke er nogen styrke i en lecablok.

Selvbygger med stort S. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis