Ventiler og fordeler

Beklager det sikkert ret dumme spørgsmål, men jeg har lidt svært ved at gennemskue, hvad funktionen er af de forskellige rør og ventiler på vedhæftede billede. Er der nogen, der kan udpege de forskellige og fortælle, hvad de er til?
Der er gulvvarme og en håndklædetørrer på badeværelset bagved væggen, men hvilke ventiler er mon til hvad, og hvad bør de typisk indstilles til?
Og hvad fordeler slangerne med de røde og blå markeringer? Slangerne, både de røde og blå, virker til at være kolde.
Huset har luft til vand varmepumpe.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er ikke dumme spørgsmål, kun dumme svar.
Det høje rør er galvaniseret så det er brugsvand. Og med rød markering indikerer, at det er varm brugsvand. Der er til håndvask, bruser og ? De rør vil være varme når og etstykke tid efter der bruges varm vand fra en hane.
Den lidt lavere med 4 rør er så kold brugsvand til håndvask, bruser, toilet og ?
Jeg ved ikke om der er badekar, ekstra håndvask eller gæstetoilet.
De lyse er termostater. Hvilken der er til gulvvarme og hvilken der er til håndklæde tørrer kan man ikke se ud fra billeder.
Der er den mulighed at du skruer den ene helt ned på nul, og dagen efter mærker du om du får kolde fødder eller håndklæder ikke kan tørre.
De små skruer over er udluftnings skruer. De kan løsnes 1-2 omgange og der kommer enten luft ud eller ​en tynd vandstråle. Er det kun vand så lukkes igen med det samme.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Fantastisk, ​tusind tak! Det giver mening det hele 😃 
Hvad ​kan den lille sorte termostat ​være til? Er det bare en gammel model?
Ventilen med den sorte front er en “gammeldags” manuel ventil, der ikke gør noget selv.

Søren O
Søren O skrev den 17-04-2026 23:56:58

Ventilen med den sorte front er en “gammeldags” manuel ventil, der ikke gør noget selv.

Har du en idé om, hvad den evt. kan være til? Hvad vil man typisk have anvendt den slags til?

Det er en manuel lukkeventil / regulerings ventil. Her kan man så indstille vandmængde igennem enten gulvvarmen eller håndklæde tørrer.
Jeg ser at den ene kreds har mørkegrå plastrør og den anden lidt lysere. Det kan hjælpe dig med at finde ud af det når du lukker et døgns tid for en af tingene. 
Bliver håndklædetørrer kold eller fodkoldt. 
Man kan ikke sige noget om hvilket tal de typisk skal indstilles på. Det skal indstilles så gulvet er passende varm, og er der stadig for kold kan mn skrue op for håndklædetørrer som så virker som en radiator. Om foråret skruer man så ned for den først, for håndklæder bliver alligevel tørre

Annonce
Jeg forstår ikke vandgennemstrømningen og pilene på rørstykkerne ved ventilerne på de her billeder. Hvor kommer det varme vand fra min varmepumpe og hvilken vej går det ud i gulvvarme/håndklædetørrer og hvor kommer det retur til anlægget?
De 2 galvaniserede rør der sidder inderst imod muren, er frem og retur fra varmepumpe. Når man så ser på pilene, så er det nærmeste rør retur. Sandsynligvis er de tykke plastrør fra gulvvarme (pil op og til venstre) og de tynde i midten kommer fra håndklædetørrer. (pil op) 

Er det korrekt, som jeg har mærket det op på billedet?
Vil det sige, at ventilerne sidder på returløbet? Er det alm. praksis? Og hvorfor er der så både den lille sorte ventil på fremløb til gulvvarme og den alm. hvide på returløbet?
Beklager min begrænsede viden, så skal lige have det ind med skeer..  
Nu har du styr på vandets strømnings retning. Hvad kan du så bruge det til ? ? 
Det er helt almindeligt at der sidder retur termostat, på den type gulvvarme kreds. Den måler så på returvandet fra gulvvarme og derved er det jo stort set gulvtemperatur den regulerer.
Det samme gælder så for håndklædetørrer.
Den lille sorte er en regulerings ventil, som kan begrænse flowet i gulvvarme kredsen, hvis du skruer ned, hvorfor kan jeg ikke svare på.
Men som jeg har skrevet tidligere så må du lave nogle ændringer for at se hvad der sker. Det eneste du skal tage hensyn til er dit behov, og den eneste måde at spare på er ved at have lavere temperatur. Og det uanset hvad vej et løber.
Når du har varmepumpe er sådan noget som retur temperatur helt uden betydning. Havde det været fjernvarme ville det være en anden sag. 

ev elmand skrev den 21-04-2026 21:20:35

Nu har du styr på vandets strømnings retning. Hvad kan du så bruge det til ? ? 
Når du har varmepumpe er sådan noget som retur temperatur helt uden betydning. Havde det været fjernvarme ville det være en anden sag. 

Tusind tak for dit svar. Det er ikke fordi, at jeg som sådan skal bruge det til så meget konkret. Det er udelukkende blot for min egen forståelse af installationen, og hvad der er hvad  

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis