Nogle herinde der har skiftet til robot?

Jeg har en trofast gammel klipper med en Briggs & Stratton motor, som jeg har holdt i gang i over 10 år nu. Men efterhånden føles det som om, jeg bruger mere tid på at rense karburatoren, skifte tændrør og bøvle med snoretrækket end på rent faktisk at slå græsset.

Her i weekenden ville den selvfølgelig ikke starte igen, og jeg endte med at bruge to timer i værkstedet i stedet for at nyde vejret. Jeg elsker at fikse ting selv, men nu begynder det at blive lidt for meget af det gode. Er der andre herinde, der har droppet benzinmotoren til fordel for noget mere vedligeholdelsesfrit? Jeg har kigget lidt på robotter, men er bange for at de er for besværlige at sætte op med kanttråd osv. Hvad gør I andre?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bruger robotklipperen til vedligehold, bruger robotklipperen når jeg starter på sæsonen samt 1-2 gange i løbet af sommeren, til de steder robotklipperen ikke kan komme til.
Når rotorklipperen ikke vil starte, så får den lidt benzin direkte ind igennem tændrørshullet, og så starter den, også Briggs & Stratton.
Hvis din have, ikke er fuld af blomsterbede, kan du hurtigt lægge noget kanttråd ud.
Derefter kan du nyde at du ikke skal gå med rotorklipperen hele  sommeren, så der sparer du masser af tid, som du kan bruge til noget mere givende, end slå græs.
Jeg har en Gardena Sileno City.
Velkommen på siden  

De moderne robotklippere bruger ikke kanttråd, men køre efter gps.

Man starter med at køre robotten rundt i kanten hvor der skal slås, man styre den med telefonen.
Du kan se denne Danske youtuber opstille og teste den på sin græsplæne.

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg skiftede sidste år fra gammel slidt mortor til robot.
Jeg valgte en med kabel og det kræver nu ikke det store at sætte det op, men man skal selvfølgelig ned på knæ hele vejen rundt i haven 
Jeg har flere træer og krukker stående i græsset, men maskinen "bumber" bare ind i dem og skifter retning, så det er ikke nødvendigt at lave afgrænsning med kabel, med mindre det er omkring et bed hvor den ikke skal møje det hele ned.

Der var et hjørne hvor den kæmpede lidt, da det dels er en bakke, og jeg havde fået lavet hjørnet for skarpt. Men det var nemt at flytte tråden så den ikke har problemer mere.
Jeg var lidt spændt på om det hele spillede efter vinterpausen, men den har nu kørt en uges tid uden nogen problemer.

Men træerne vokser jo ikke ind i himlen, så robotten kan slå 70-80 procent og jeg slår resten, men det klares nemt med en billig batteri klipper og en kantklipper. Så fra før at bruge ca 2 timer på at vade rundt bag maskinerne, kan det nu klares på 10 minutter.

Men skulle jeg købe i dag, ville jeg nok også vælge en gps frederik, der kan styres unden "snor".   

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg har en robot klipper hjemme og en i sommerhuset. Jeg har har haft dem i 1 og 2 sæsoner. Jeg bruger aldrig mine rotorklippere. Jeg starter blot med at klippe i marts, med højest en klipning om ugen.

Dem jeg har navigerer både efter GPS og kamera. Jeg har hund og kameraet sikre at robotten kører over hundes hale. De simple kører ind i ting før de opdager at de skal skifte retning. Jeg 100% tilfreds med de robotter jeg har. Jeg har lige haft et problem med den i sommerhuset, der klagede over at der sad noget fast i skæret så motoren havde problemer. Jeg bad dem om at genstarte, men det hjalp ikke. Så jeg bad den blot om at køre tilbage til ladestationen, så må jeg kikke på det når jeg kommer forbi. Jeg har ikke problemer med en robot, der står et sted og er kørt fast.

Jeg kan se at softwaren er blevet bedre i løbet af de to år. De er mere forsigtige nu end tidligere. Hvis man køber en robot, vil jeg klart anbefale at man får en, hvor man kan være sikker på at softwaren er god og der stadig er udvikling på den. Softwaren er det der vigtigst for problemfri kørsel.

Mine to er Navimow i105 og i108. De laver nu en ny forbedret i200-serie hvor der også bruges Lidar. Jeg mangler dog ingen funktioner, som en Lidar kan hjælpe mig med. Men ville måske nok købe en i200-model i dag. Jeg giver kanterne en tur en gang imellem med piskeriset (græstrimmer).

Bruger robot. Og elsker det. Det er med gps. Dog ikke foran huset pga port og andet. Der er det håndskubber.

Bruger så min batteriklipper når jeg skal helt i bund før vertikalskæring og/eller græsset er vokset før robotten er kommet i gang. Den er sindsygt let at sætte op. Største hurdle var ledning til strøm. Og så at den ikke kan køre helt ud til kanten. Det kan en normal plæneklipper alligevel heller ikke. 
Annonce
Min robet kører ud til kanten af bede, og den jeg har en lille støttemur med 30 cm kant ned imod fortov.
Kanttråd er lagt med præcis afstand til kanten, og så er det blot at indstille hvor langt den må køre over kanttråd. Først 30 cm, lade den køre en uge, der skete ikke noget, så øge det med 3 - 4 cm, igen en uge, Til sidst når jeg så f.eks. 38 cm og robotten falder ned. på fortov.
Jeg ser det  ikke men forbipasserende samler den op, og så skal den have en kode igen.
Jeg trækker så et par cm fra igen og den kører upåklagelig. Ved bede holder jeg så mindre afstand, så den kører blot lidt ud i bedet. Er der flisekant er det også ok.
Her er det vigtig at der ikke er kant ned. Så hvis man kanter plænen af skal græstørv vendes på stedet eller der skal findes jord til at udligne det. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg har haft en robot (kanttråd) i 6-7 år nu og vil klart anbefale det! Udover at man slipper for at slå græs, så bliver plænen faktisk pænere af at blive klippet 1/2 mm dagligt. Jeg supplerer med en kantklipper en gang i mellem (nogle bestemte steder). Jeg vil tro at de nyeste modeller er blevet bedre til kanter.

Ved sæson-slut skruer jeg klippehøjden op i et par uger, så græsset er højere om vinteren. I foråret starter jeg på samme høje indstilling og i løbet af en uge eller to trapper jeg ned til den er på dét niveau vi vil have.

Kanttråd er ikke så slemt at sætte op, men selvfølgelig må GPS + kamera være det optimale.

Mvh. AllanE
Fjernet af moderator
(Årsag: Reklame )
Denne bruger er blokeret pga. overtrædelse af ordensreglerne.
Er nu på vores tredje robot. De to første var Robomow's. Den første - en ornli' skrummel, men besværlig at betjene. Fik derpå en model 312, som så ikke kunne tåle vand. Nu kører der en Gardena i haven, og det virker fint.
Plejer dog at starte sæsonen op med en af rotorklipperne. Jeg havde en gammel en, som jeg arvede efter min mor, som døde i 1993. Den havde da kørt broderparten af et årti. Startproblemer med en Briggs & Stratton - det findes ikke! Som tidligere nævnt - af med tændrøret, en lille snaps, samle igen og trække i snoren. Nu er håndtaget simpelthen rustet over, plus et par andre snags. Nu må Hondaen, som jeg også fik foræret, grundet en lille detalje, tage over. Til det lidt større har jeg en tredje rotorklipper, også gratis fordi den tidligere ejer bøjede krumptapakslen!! Skille ad - rette op og har kørt siden 1998.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis