Indbygningcisterne dybde

Hej hej :)

I mit kældervadeværelse påtænker jeg at sætte 100mm Skamowall på væggen hvor toilettet og badeværelsesmøbel skal monteres.

Dybden på cisternen er jo lidt mere end det.

Kan jeg fræse 5 cm mursten af kældervæggen og montere cisternen der?

Væggen med vindue.

Og er det ok at bygge skamowall rundt om sådan et væghængt toilet.

Jeg havde egentligt overvejet et alm gulvstående toilet også. Men kloakmester siger at kloakrør ligger for højt. 

Vh.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja du kan godt fræse ud i muren, så der er mere plads til cisternen.

Men du kan ikke have skamolplader på vægen hvor cisternen er bag, har lige installeret en Grohe de foreskriver 2x fermacell plader, så det brugte jeg.

Du kan sikkert også bruge en vandfast krydsfiner på ca 20 mm.
Det gode er at så spare du jo også lidt i dybden, i forhold til at bruge skamolplade.

Pladen mellem toilet og cisternen, skal jo kunne tage det tryk der kommer når man sidder på toilettet..

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 17-04-2026 11:22:55

Men du kan ikke have skamolplader på vægen hvor cisternen er bag, har lige installeret en Grohe de foreskriver 2x fermacell plader, så det brugte jeg.

Det gode er at så spare du jo også lidt i dybden, i forhold til at bruge skamolplade.

Pladen mellem toilet og cisternen, skal jo kunne tage det tryk der kommer når man sidder på toilettet..

Perfekt. Mange tak. 

Vh.

Fandt denne plade. 

Vh.

Frederoxx skrev den 22-04-2026 17:12:40

Fandt denne plade. 

Den er smart hvis man hverken har boremaskine eller stiksav, og ikke kan bruge et målebånd. En alm. 15 mm Fermacell plade er bedre til 1/4 af prisen og hvis du er nærrig kan en vådrumsgipsplade gøre det samme endnu billigere.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 22-04-2026 17:30:46

Frederoxx skrev den 22-04-2026 17:12:40

Fandt denne plade. 

Ja det er en smart løsning, kunne desværre ikke selv bruge den, da cisternen skulle gå ind til vægen i den ene side. 

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Du kan også bruge geberits 8cm. element. Så undgår du at fræse ud i mur.
Geberit 8cm. element

Brug en fibergips som front. Ikke 1/4 af prisen men nærmere 1/2,5. Tænker løsningen skal udføres meget robust og med stor omtanke på overgange. Ellers revner materialeovergange mellem frontplade og skamolplader.

Mvh 

Meninger som er velbegrundet og altid med forbehold
ATCM skrev den 22-04-2026 19:29:59

Du kan også bruge geberits 8cm. element. Så undgår du at fræse ud i mur.
Geberit 8cm. element

Brug en fibergips som front. Ikke 1/4 af prisen men nærmere 1/2,5. Tænker løsningen skal udføres meget robust og med stor omtanke på overgange. Ellers revner materialeovergange mellem frontplade og skamolplader.

Mvh 

Tak, jeg var ikke klar over at man kunne få dem i den dybde. Det gør det jo en del nemmere. 

Vh.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også