Tilslutning af opvaskemaskine - billigste løsning?

Hej LDS,

Jeg har ofte luret med herinde, men nu blev det tid til selv at lave en tråd.

Jeg bor i lejlighed og jeg har anskaffet mig en opvaskemaskine. Jeg har fået godkendelse til at installere den.
Hvordan kan jeg billigst muligt få den tilsluttet mine vand- og el-installationer?

Jeg ved godt at jeg ikke selv må udføre arbejdet, men vil det give mening at indkøbe de nødvendige dele så en fagmand hurtigt kan skrue det på?

Som jeg ser det skal der gøres følgende:
  • El tilsluttes i forgreningsdåse - meget simpelt.
  • Spildevandsrør tilsluttes afløbsrør via den grå studs med hætte på - virker også simpelt?
  • Vandrør tilsluttes koldtvandsrør efter stophane - her kommer det største problem. Der skal vel et t-stykke på efter stophanen? Skal det være en bestemt slags? Og hvad med kontraventil, er det nødvendigt når opvaskemaskinen har aquastop?
Jeg har vedhæftet billeder af installationen samt opvaskemaskinens rør og ledning. Koldtvandsrøret er det rør til højre.

Jeg har læst utallige tråde herinde allerede, men jeg synes de indeholder meget forskellige informationer. Derfor søger jeg råd specifikt til min installation. Derudover er pris ​en meget vigtig faktor for mig.

Alle råd værdsættes meget!!! :D

Mvh.
Fattigrøven
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du køber det rette T stykke, du beder varmester om at sige til deres faste VVS mand hvad opgaven er, til næste gang han er der.
Velkommen på LDS
Du køber en slangestuds til afløbsslangen fra opvaskeren (byggemarked). Den monteres hvor der nu sidder en plastprop (billede 1). Husk at fastgøre afløbsslangen helt oppe under bordpladen, så du undgår tilbageløb fra håndvasken.
Så længe du kun arbejder bagved ballofixventilen til det kolde vand, må du godt selv udføre arbejdet. Det enkleste (og flotteste) vil være at bruge et t-stykke beregnet til formålet. Prøv at søge på “mellemstykke med kontraventil”. Så kommer der en del leverandører frem. Du skal sikkert tilkøbe en 1/2” - 3/4” nippelmuffe for at slangen fra opvaskeren kan monteres. Husk pakgarn og salve, eller pakketape.
Så må du betale dug fra at få en elektrikker til at montere en schuko stikkontakt.

Søren O
larsen56 skrev den 16-04-2026 16:13:42

Du køber det rette T stykke, du beder varmester om at sige til deres faste VVS mand hvad opgaven er, til næste gang han er der.

Man står desværre selv for at installere opvaskemaskinen (på ansvarlig vis).

Søren O skrev den 16-04-2026 17:11:23

Velkommen på LDS
Du køber en slangestuds til afløbsslangen fra opvaskeren (byggemarked). Den monteres hvor der nu sidder en plastprop (billede 1). Husk at fastgøre afløbsslangen helt oppe under bordpladen, så du undgår tilbageløb fra håndvasken.
Så længe du kun arbejder bagved ballofixventilen til det kolde vand, må du godt selv udføre arbejdet. Det enkleste (og flotteste) vil være at bruge et t-stykke beregnet til formålet. Prøv at søge på “mellemstykke med kontraventil”. Så kommer der en del leverandører frem. Du skal sikkert tilkøbe en 1/2” - 3/4” nippelmuffe for at slangen fra opvaskeren kan monteres. Husk pakgarn og salve, eller pakketape.
Så må du betale dug fra at få en elektrikker til at montere en schuko stikkontakt.

Kan afløbsslangen ikke komme direkte på den grå studs i toppen af afløbsrøret? Eller skal jeg bruge den hvide 'indgang'?

Og fedt hvis jeg må lave det selv. Jeg tænkte umiddelbart at købe et ballofix t-stykke. :-)

Tak for et super svar!

Skaberen skrev den 16-04-2026 17:32:13

larsen56 skrev den 16-04-2026 16:13:42

Man står desværre selv for at installere opvaskemaskinen (på ansvarlig vis).

Søren O skrev den 16-04-2026 17:11:23

Velkommen på LDS

Kan afløbsslangen ikke komme direkte på den grå studs i toppen af afløbsrøret? Eller skal jeg bruge den hvide 'indgang'?

Og fedt hvis jeg må lave det selv. Jeg tænkte umiddelbart at købe et ballofix t-stykke. :-)

Tak for et super svar!

Du må ikke selv lave vandtilslutningen desværre. Så her skal du have en vvser til at sætte hane med contra eller tstykke med kontra påDu må dog godt skifte vandhanen selv
Her kan du se hvad du selv må lave selv:
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2017/560

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
@Buller
Hvilken tekst (konkret) henviser du til, når du siger man ikke selv må udføre dette simple vvs-arbejde? Jeg kan slet ikke se problemet. Det er efter den faste installation, og helt synligt arbejde.
Ja prøv da at tage proppen af den grå studs. Er der hul igennem, må det være den medt nærliggende tilslutning.

Søren O
Annonce
Søren O skrev den 16-04-2026 19:28:49

@Buller
Hvilken tekst (konkret) henviser du til, når du siger man ikke selv må udføre dette simple vvs-arbejde? Jeg kan slet ikke se problemet. Det er efter den faste installation, og helt synligt arbejde.
Ja prøv da at tage proppen af den grå studs. Er der hul igennem, må det være den medt nærliggende tilslutning.

Kapitel 2 §2 beskriver hvad man må selv. Det er ret tydeligt og ret firkantet, men sådan er det desværre. Kan sagtens uddybe årsagerne - men så bliver det hurtigt teknisk.

Linket i mit indlæg er loven der fortæller hvad du må selv. BEK nr 560 af 30/05/2017

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
@Buller
Hvilket linienummer henviser du til?
Jec ville til enhver tid lave det selv. Hvis ellers der er brugt de rigtige komponenter, og det er lavet rigtigt, så er det lovligt bagefter.

Søren O
Søren O skrev den 16-04-2026 20:12:05

@Buller
Hvilket linienummer henviser du til?
Jec ville til enhver tid lave det selv. Hvis ellers der er brugt de rigtige komponenter, og det er lavet rigtigt, så er det lovligt bagefter.

Kapitel 2 §2 beskriver hvad du må selv. Det arbejde du beskrev er ikke nævnt der og derfor er det ikke lovligt at gøre selv. Stk4 beskriver specikt at du ikke må foretage indgreb i den faste installation. Den faste installation er den der er fast - dvs ikke flytbar eller undtaget fra stk 1 og 2.
Det er faktisk en af de lettere love at læse - fordi den netop er rettet mod lægmænd.

En installation kan kun være lovlig hvis den er lavet efter loven. At man ikke kan se forskel gds arbejde og autoriseret ændrer ikke ved at det er ulovligt.
Sætter gør det selv kjeld en eltave op på samme måde som en aut. el-installatør ville gøre bliver det ikke lovligt bagefter.

Hvad du selv vil gøre desuagtet at det er ulovligt står jo for din egen regning kan man sige.

Jeg udtaler mig kun om lovligheden da jeg antager det er hvad OP mener med "og fedt hvis jeg må lave det selv"

Der er ikke behov for schuko stikkontakt. Opvasker har ingen stikprop, og den kan monteres direkte i tilslutnings dåse.
 Der er det med lovligheden som buller27 beskriver, men der er også boligselskaber som kræver firmaer til at lave vandinstallationer, simpelthen fordi de har haft flere vandskader. 
Det fremgår ikke om du bor til leje ved boligselskab. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis