Tilstoppet støbejernsafløb med vandlås

Vi har købt et ældre parcelhus fra 1962. 

Vi prøver at rense vores afløbsrør fra badeværelset. Vi har brugt svupper men det har kun en begrænset effekt og problemet vender tilbage efter få dage. Derfor har vi prøvet at føre en rensespiral ned gennem afløbet, men der støder den på noget. Vi havde held med det i køkkenet hvor vasken også var stoppet så derfor gik ned i krybekælderen for at se hvordan det ser ud og kan se at vi har en bøjning/vandlås på støbejernsrøret. 

Hvordan får vi ført rensespiralen igennem eller åbnet op for låsen?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
På øverste og nederste billede er der vist en en prop, der kan skrues ud med en skifte-/svensknøgle. Måske kan du så få en rensefjeder ind i vandlåsen. forstoppelsen er sikkert længere ude i systemet. Måske skal du have spulet fra brønden og ind til dine afløb.

fase
S. Fabrin skrev den 16-04-2026 12:32:53

På øverste og nederste billede er der vist en en prop, der kan skrues ud med en skifte-/svensknøgle. Måske kan du så få en rensefjeder ind i vandlåsen. forstoppelsen er sikkert længere ude i systemet. Måske skal du have spulet fra brønden og ind til dine afløb.

Er der noget jeg skal være opmærksom på når jeg fjerner den?

Jeg tænker jeg ikke skal have brugt vasken forinden (for at reducere vand) og skal have en balje klar, men skal jeg også have pakgarn eller hvad det nu hedder tilgængeligt?
Der er normalt en gummipakning mellem vandlås og prop. Der er jo ikke noget vandtryk mellem vask og prop, så prøv bare at skrue den i igen. Du kan jo for en sikkerhedsskyld have ledt teflon eller pakgarn parat indtil du finder en ny pakning. 

fase
På det midterste billede ses tydelig en renselem. Det er den "firkantede" dæksel. Denne kan skrues af og du får fri adgang til rensning længere ud i systemet.  Det er en god ide at banke på toppen af skruetrækker medens du prøver at dreje denne. Vibrationer slår rust løs og den bliver bedre nede i kærv. Og jo bedre den passer i kærn jo bedre chancer er der for at det kan skrues af. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 17-04-2026 22:22:53

På det midterste billede ses tydelig en renselem. Det er den "firkantede" dæksel. Denne kan skrues af og du får fri adgang til rensning længere ud i systemet.  Det er en god ide at banke på toppen af skruetrækker medens du prøver at dreje denne. Vibrationer slår rust løs og den bliver bedre nede i kærv. Og jo bedre den passer i kærn jo bedre chancer er der for at det kan skrues af. 

Det har du da fuldstændig ret i. Måske skulle jeg besøge Louis Nielsen, bare sådan for et syns skyld. Når renselemmen skrues fast i gen, så giv lige skruerne lidt fedt på gevindet. 

fase
Pas  M E G E T  på når du afmonterer renselemmen  -  Støbejern er ret skørt og knækker ret let  !!

"AUTOELEKTRIKEREN"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis