LDS fuglekasse

Den her gærdesmutte fuglekasse fra Schwegler er lavet af træbeton, og er dyr  
Jeg kunne godt tænke mig, at opsætte masser af dem på min nedlagte bondegård, så:

1. Hvordan laver man træbeton selv?
  2. Jeg vil meget gerne have forslag til en støbeform/materiale så jeg kan lave min egen serieproduktion

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det gør du ikke. Du tager alle træstumper og klamper dem sammen i alle mulige faconer. Fuglene er fucking ligeglade med design og arkitektur.  

... siger en der har myriader af fugle på metriklen.  
De skal have låg på, og så skal du ellers kun tænke i størrelse på hullet hvis du il have specifikke fugle til at bo der. 
MEN det er rigtig nok tid - - - - for de reder som fugle il brug næste år. 
De fleste fugle arter er i gang, og en rede skal helst hænge ude nogle måneder før al maling og anden dunst er gået af den. 
Og så må du læse lidt om hvilke fugle der kan bo tæt ( stære f.eks.) og hvilker der kræver afstand ( 500 - 1000 m imellem reder for Tårnfalk f.eks. ) 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg har en anden tilgang til redekasser:

Hele vinteren var mit barnebarn på fire år med mig i værkstedet – hun elsker at være sammen med sin morfar uanset hvad vi laver. 

Vi bankede, borede og savede alt muligt og lige pludseligt stod vi med langt over hundrede fuglekasser.

Jeg har den tilgang til værktøj, at det det ikke er det skarpe værktøj der er risikabelt – det er det sløve der forårsager ulykker.  

Det lærte mit barnebarn meget hurtigt og både min datter og svigersøn støtter mig fuldt ud men forlanger selvfølgelig jeg følger op på sikkerheden. Det er et spørgsmål om tillid. 

Som nævnt stod vi pludseligt med en hulens masse redekasser som vi donerede til barnebarnets børnehave. Personalet var friske og lynhurtigt organiserede de opsætning af redekasser overalt i kommunen hvor rollingerne havde et par herlige dage.  

Schwegler siger at træbeton består af ler og træ, -det er nok ikke helt så enkelt. Det vi andre kalder træbeton er en blanding cement og træ, og træet skal være i form af fibre, i hvertfald ideelt.
Jeg ville starte med at lave nogle prøver i form af små plader feks 10 x 10 cm og 1 cm tykke. Og så blande cement og træfibre og vand, og se hvad de plader var værd. Træfibrene kunne være groft savsmuld. Blandingsforholdet kunne vel være 5 dele savsmuld og 1 del cement som udgangspunkt.
Når du finder en god blanding, hvor pladerne er stabile, kan du begynde at udtænke støbeforme. Der skal jo laves både indvendig og udvendig form. Måske kan en kugle formes i hånden over en bold, og derefter saves over i to halvdele og videreforarbejdes. Der er mange muligheder.
Dit projekt er mindst lige så interessant som alle de andre!

Venlig hilsen
Knud
Lige et godt råd, lav ikke i for tyndt materiale.

Om dine fuglekasser skal sidde i solen, der kan derved blive meget varmt inde i kassen og ungerne kan dø af det.

Held og lykke med dine fuglkasser, & nyd det.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også