Ledninger på kølekompressor

Er der nogen som ved hvor dan en alm. 220 kølekompressor skal monteres med ledninger. Jeg er helt med på fase og nul og termostat , men er ret sikkerpå der også skal sidde en lus og det er den som jeg intet kan finde nogen steder.

Jeg har fjernet alt den gamle styring grundet printet var brændt og har bare sat en termostat på til og styre kompressor men køere ikke så mangler strøm.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tror du er ude på dybdt vand.
Hvis den var med et styreprint, tror jeg ikke den kan køre uden.

Vi prøver igen, i morgen --
Du skal utvivlsomt bruge et startrelæ eller et styreprint. En kølekompressor fra et køleskab kan ikke starte uden.  Hvis det nuværende print er brændt af, skal det skyldes, eller være årsag til ødelagt startvikling i kompressoren. 
I køleskabs kompresser sidder ofte 3 ben. Der kan man købe en kombineret start og klixon relæ.
Startrelæ sætter spænding over på startvikling  indtil kompressor kommer i gang ( strømmen falder) Klozon er en overbelastnings sikring.
Du måler med ohm meter på de 3 pinde der sidder i klemkasse.
Det kan f.eks. se således ud klemme 1-2 16 ohm kl. 2-3 30 ohm kl. 1.3 46 ohm. Tallene kan se anderledes ud afhængig f størrelse på kompressor.
Her har du så startvikling imellem 1 og 2  kørevikling imellem 2 og 3 Og igennem begge 2 på kl 1 og 3
Så der skal spænding imellem 2 og 3 og kortvarig imellem 1 og 2.
Hvis den ikke kommer i gang skal fasen gå igennem klixon relæ for at beskytte motor.
Men du skal nok oplyse lidt mere om fabrikat og type for at man kan komme det nærmere.
Jeg ser en reserveprint til Samsung for ca. 700 kr. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Har et nyt startrelæ og det de det som driller mig med tilslutning hvor der skal sidde en lus over til o/c kan ikke lige se det
Annonce
Kom med mærke på køleskab. Eventuel billede. Der er mang forkellige.
Jeg erindrer ikke ar der sidder lus ved startrelæ. Det er en spole med meget grove viklinger. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Så er der billeder håber de er ok
hvis du googler på billedet af relæet, kommer der det her frem..
Tilslutning af ledninger
Relæet har typisk følgende hovedklemmer:
  • N (Neutral): Her tilsluttes den blå nul-ledning fra netledningen.
  • L (Line/Fase): Her tilsluttes den brune fase-ledning fra netledningen.
  • C (Common/Termostat): Denne klemme bruges til at forbinde til termostaten. Ofte løber strømmen fra L gennem termostaten og tilbage til C for at tænde kompressoren.
  • S (Start): Denne klemme bruges kun, hvis dit system har en driftskondensator. Hvis der ikke er en kondensator, lades denne klemme normalt være tom. [1, 2]

Vigtige bemærkninger
  • Erstatning af 103N0018: Hvis dette relæ erstatter en ældre 103N0018-model, skal du ifølge producenten lægge en "lednings-lus" (en kort forbindelsesledning) mellem de to N-klemmer.
  • Placering: Relæet monteres direkte på kompressorens tre stikben. Sørg for, at det sidder helt fast og vender rigtigt (typisk med skrifttypen læsbar nedefra eller som vist på din maskines diagram).
  • Sikkerhed: Afbryd altid strømmen til apparatet, før du arbejder på de elektriske dele. [1, 2]

Vi prøver igen, i morgen --
Tusinde tak for hjælpen det var conector c som jeg manglede så tak igen. Benny
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis