Hvordan forbindes en 230 volt motor?

Hejsan. 
Jeg har lavet et 'sold' til at sortere jord fra gruset i min indkørsel. I den forbindelse prøvede jeg at montere min bajonetsav til at trække soldet frem og tilbage. Jeg måtte så konstatere at det var meget svært at få den ned i tilpas lavt antal 'slag', jeg købte en 230 V AC regulator, men kunne alligevel ikke komme langt nok ned i antal slag. Jeg har så skilt saven af og pillet motoren og gearingen ud, for at koble strøm direkte til uden om den indbyggede regulator. Min viden rækker så bare ikke helt til at finde ud af hvordan den forbindes.Der kommer 2 blå ledninger ud af motoren plus en sort som går til en kondensator, hvor der går to ledninger ud fra. Håber der er en EL / motor kyndige der kan anvise, hvordan jeg kobler motoren til 230 V AC.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er en universalmotor som i næsten alle håndmaskiner, og den er håbløs at regulere på. Du får den aldrig ned i et omdrejningstal der kan bruges.
Du vil få et bedre resultat med en skruemaskine og en hjemmelave krumtap til at trække frem og tilbage.

Du skal nok have fat i en frekvensomformer / VLT hvis du vil ændre hastigheden.
Thomas_Mygind skrev den 12-04-2026 20:32:58

Du skal nok have fat i en frekvensomformer / VLT hvis du vil ændre hastigheden.

Nej. Det er en universalmotor, ikke en induktionsmotor.

Den eneste måde man kan sænke hastigheden på en universalmotor er at sænke spændingen (RMS), men samtidig bliver den også svagere. Ønsker du at sænke omdrejningstallet væsentligt skal du ikke regne med at den har nogle kræfter overhovedet.  

Du bør finde en anden løsning.

Du har monteret saven så slaglængden er lig med savens slaglængde, det giver en meget brutal vibration. Du kunne prøve at lave et frit svingende ophængning. Altså montere saven på dit sold, og blot have en løs vægtklods på savklingen. Så vil frekvensen ikke falde men slaglængden vil blive kortere. Det kan også laves modsat så klingen er monteret fast på soldet og selve saven er fritsvindende vægtklods. Det kræver en for for styr, eller ophængning med bløde fjedre.  
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis