Vægge i KBH lejlighed- hjælp

Hej
Her kommer en masse spørgsmål fra en gør-det-selv nybegynder. Håber nogen kan hjælpe mig 🫣
Fjernede gammelt savsmuldstapet på vægge i soveværelset i min lejelejlighed i Kbh.
Planen var at male eller sætte noget glat tapet op. Da det er leje lejlighed er forbedringer for egen regning, derfor skulle projektet være noget jeg selv kunne gøre så det ikke blev for dyrt.
Men den indvendige vægge ind mod badeværelse gemte på nogle problemer. Væggen ind mod badeværelse var meget ujævn fra starten. Nu ser jeg at det ud til der er sat en plade op ind i væggen. Det svarer til hvor brusekabinen er på den anden side af væggen- ved ikke om det er lavet dengang brusebadet blev etableret for mange år siden. Til venstre for pladen og ind mod hjørnet er der områder hvor væggen smuldrer helt ind til rørvæv( har fjernet rørvævet på foto med det største hul). Der er desuden 2-3 mindre områder ved fodpanelerne hvor det også smuldrer og henne ved dørrammen.
På højre side af pladen smuldrer det ikke men det buler ud ift pladen og resten af væggen. Så der er også noget underligt der.
Har læst, at jeg skal sætte hønsenet op og så fylde  kalk mørtel på hullerne, er det den bedste/nemmeste løsning?
Og kan jeg lave plet lapning, dvs kun gøre det i hullerne, eller skal jeg fjerne alt det gamle puds/mørtel til venstre for pladen eller kun det som er løst?
Resultatet behøver ikke blive fejlfrit, det skal være holdbart og ikke ligne lort, men det er ok det ikke er perfekt. Men er det håbløst projekt for en nybegynder?
Hvis jeg kaster håndklædet i ringen og får professionel til at gøre det, hvor meget mon det ville koste?🧐
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Pletlapning af huller er fint, ingen grund til at gøre problemerne større end de allerede er.
Har ikke bedre bud end hønsenet og kalkmørtel, lyder som det absolut mest rigtige til opgaven. Hullerne er nok lige til den store side til kun at bruge gipspuds, selvom det nok er lettere at få fat i.

Bulen ud på væggen må du nok leve med, eller alternativt spartle de øvrige områder lidt op i højde for at jævne ud.
Det kan være risikabelt at "lige banke det område ned", måske det så breder sig til hele væggen.

Du kan sagtens selv, der er ingen komplekse udfordringer i det, og ikke noget som kan gå helt galt, som du ikke kan fikse igen.
Skal du have en professionel til at gøre det, så kan han/hun jo kun lægge navn til det, hvis det er helt iorden (det forventes jo når det er en professionel), og så er der kun en vej og det er al puds ned, og så pudse op igen.
Og dermed bliver det også en rimelig dyr omgang, altså adskillige tusinder kontra nogle få hundrede, hvis du gør det selv. 
Mange tak for ​råd og dejligt at det ikke er en ​umulig opgave for en nybegynder- så er det bare i gang 😊

Du skal lige passe på hvis du banker yderligere ned. Jeg har lavet stikkontakt i køkken i en KBk lejlighed. Her fik jeg hugget hul til ventilationskanaler som lejligheder nedenunder. Jeg fik det lappet med hønsenet og mørtel. MEN underboen kom op, der var dumpet mørtel ud på deres brusegulv.  
En flaske rødvin og undskyld løste problemet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også