Udskiftning af Hpfi relæ

Hej med jer.
Vores hvidevarer er begyndt at slå fra på vores HPfi relæ. I starten troede jeg det var opvaskemaskinen den var gal med, men efter fejlsøgning, konstaterede jeg at det var både opvasker/tørretumbleren og vaskemaskinen som var årsag. Så derfor må det være vores Hpfi relæ, som er ved at stå af. Det summer også en lille smule. 
Jeg mener selv jeg kan skifte et relæ, men er lidt I tvivl om hvilket jeg skal købe (helst Jem og Fix, eller Harald Nyborg.)
Vedhæfter lige et billede, af det gamle som er fra 2013. 

Mvh David 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det du har taget billede af er en 13A automatsikring. Hpfirelæet sidder ved siden af.
Hvis hpfi relæet kobler ud så er det med stor sandsynlighed varmelegemet i din vaskemaskine der er defekt.

Selvbygger med stort S. 
Tak for svar. Jeg må lige præcisere. Det er retteligt kun denne (automatsikrings relæet) som slår fra, og altså ikke hele mit hpfi relæ. Undskyld.

I starten troede jeg også det var varmelegemet i opvaskeren, men efter fejlsøgning, gælder det åbentbart alle hvidevarerne, hvorfor det må være automatsikringsrelæet? 

David
Det er yders tvivlsomt at det er sikringsgruppen. Det er nok nærmere en kabelfejl hvis den kobler ud selvom du tager alle videvarerne fra.
Få en elektriker til at måle.

Selvbygger med stort S. 
Ok, tak for svar.  🙌
Når du ikke kender forskel på en sikringsgruppe og et HPFI relæ , må je på det kraftigste fraråde at du selv udskifter komponenter i din gruppe tavle.
Det virker ikke til at du har de nødvendige kompentencer, og det er autorisations krævende arbejde.
Annonce
Det var relæet, som jeg også havde mistanke til. ​​​​
det er nu skiftet, og det hele virker igen. 💪
Tak for hjælpen. 

Det var en dårlig forbindelse. Den dårlige forbindelse har varmet sikringen op, så den har slået fra. Den dårlige forbindelse har også skadet relæet.  Årsagen var som Superdiy skrev en kabelfejl. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis