Dryp-bakke bag på køleskab - fæl lugt?

Jeg har haft dette Hisense køleskab i ca. 2 år.

Den seneste tid er det begyndt at lugte grimt i køkkenet. Det virker som om lugten kommer bagfra køleskabet.

I dag tog jeg mig så sammen til at få tømt og rengjort køleskabet og hevet det ud fra væggen så jeg kunne komme ind bagved.

Bagpå køleskabet ser jeg så, at der er en slags drypbakke, hvor der er noget ulækkert vand/stads i.
Jeg tror de gulbrune ting egentlig mest er kalk, men jeg er ikke sikker. Det lugter dog ret grimt derfra. Jeg har svært ved at beskrive lugten. Men måske som en blanding af råd og bræk 🤢

Det drypper ned i bakken fra den tud jeg har markeret med rød pil på billederne.

Spørgsmål:

1: Er sådan en drypbakke normal på nyere køleskab?

2: Er det realistisk at det er herfra lugten kommer?

3: Burde drypbakken ikke bare indeholde "rent" kondensvand?

4: Bør jeg have en rutine med at tømme sådan en drypbakke? Hvor ofte? Gør I andre det ved jeres køleskab?

5: Der er noget ir på nogle af rørene. Er det normalt?

6: Ser alting normalt ud her for jer?

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den bakke er ganske normal, og har været på køleskabe de sidste 40-50 år. Det er afrimnings "vand" som ledes derned og på grund af varmen fra kompressor og de rør der er bakken, fordamper ud i rummet. 
Oppe i køleskab er der en opsamlings rende, og her sker det ofte at røret stopper, og så vil du se på den pøl der bliver i bunden at det er ret meget. 
Når jeg skriver "vand" i anførselstegn, så er det fordi det naturligvis også er alt andet end vand. Det er fordampning fra mælk, spegepølse, ost osv. Det er også den prop som altid ses oppe i opsamlings renden
Så jo bedre du er til at bruge lukkede beholdere eller indpakning jo renere bliver "vandet" 
Jeg ser altid en brun masse når køleskabe kommer ud, men synes ikke at det normalt lugter noget særlig. 
Det ir der ses på rørene har ingen betydning. Du kan sætte en fast rutine ind med rengøring men det er ikke noget jeg hr hørt før. 
Jeg har ofte renset med en piberenser  eller sugerør ned i røret oppe fra. derefter hældt en kop kogende vand i. Det opløser fedt klumper og sender dem ned i bakken. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for for det. Det var ret svært at få gjort det rent, men er ret sikker på det derfra lugten kommer. Måske noget mælk eller lign må være løbet ud en gang og endt der..
Så skulle det løbe opad, da "afløbsrenden" sidder et stykke oppe i køleskabet. Det er fordampet mælk osv. som jeg beskriver. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis