Genvex både ind og udsugning i ungdomsværelse

Hej med jer,

Jeg overtager et hus og skal i den forbindelse renovere 1. sal hvor begge unger får nogle store værelser.

Sagen er at den store af knægtene patter på sådan en forpulet (beklager mit ordvalg) puff bar og det samme gør hans venner og veninder. Selvom jeg lover bål og brænd så vil man jo gerne have de bliver boende en del år endnu og venner og veninder skal også være velkommen. Så det var baggrundshistorien for mit spørgsmål.

Normalt ved et genvex siger man at man skal have indblæsning på de varme værelse f.eks. soveværelset for at lave luftudskiftning, og den luft som bliver blæst ind skal jo ud igen og det er typisk igennem døren, MEN her er problemet. Jeg ønsker ikke evt damp fra en puff bar skal ud af værelset under døren og så at indfinde sig på toilettet før det bliver suget ud igen.

Så kan man i min situation have indblæsning og udsugning i værelset for at skabe den bedste luftudskiftning og indeklima?

Ja jeg ved godt det vil være langt nemmere at de ikke røg det lort, og det arbejder vi også på.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kun udsugning i rygerværelse ingen indblæsning
Der er nogle som foretrækker balanceret ventilation i alle rum. Altså både ind og ud i alle rum. Det virker jo også bedst når det er nogenlunde tætte døre, som ofte står lukket.
Så det er en ok løsning med både ind og ud i samme rum. Du kan justere så ud giver lidt mere end ind. Så er der en smule undetryk. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Så er en million spørgsmålet så. Damp er lettere end luft hvilke gør det stiger til loft, vil man så sætte udsugning i toppen? Eller måske rettere, det pustes oftes op ad men falder ikke umiddelbart ned igen 

Situationen kan være anderledes om 5 år hvor han måske ikke bor hjemme.
Det skal du ikke regne på. Du sætter dem med god afstand, så vil bevægelser i luften føre til et luftskifte. 
Om 5-10 år er det en anden situation, men det er stadig ok med balanceret luftskifte.
Det kan måske give anledning til en ny indregulering, hvis værelset nå får lidt ekstra luftskifte. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis