Hammerlak eller anden maling direkte på jern/rust - hvor godt virker det egentlig?

Jeg har fået tilbudt et sæt vægtstænger, jernskiver, osv. af en kollega som jeg overvejer at købe.
Men problemet er, at de er temmeligt medtagne og rustne. Særligt skiverne. (Stængerne er forkromede og har kun meget lidt rust på de steder hvor skiverne har slidt direkte på stangen.)

Nå, men sådan nogle rustne jernskiver pynter ikke ligefrem hjemme i boligen... Så min tanke var at give dem en gang hvid hammerlak som f.eks. denne på spray: https://www.harald-nyborg.dk/hammerite-glat-hvid-spray-400-ml eller denne på pensel: https://www.harald-nyborg.dk/hammerite-ultima-250-ml-hvid-ral-9016

Jeg har altid hørt meget godt om Hammerite og at det kan males direkte på rust osv... Men jeg må indrømme, at jeg er en lille smule skeptisk... Virker det i praksis? Og virker det kun godt hvis det kan hæfte direkte på jernet? Skiverne er malet sorte og malingen sidder umiddelbart godt nok på, hvor det ikke er slået af og der er kommet rust. Men hvis jeg først skal til at fjerne malingen fra skiverne, så bliver det alt for stort et projekt til at jeg vil kaste mig ud i det....

Grunden til at jeg foreslår to forskellige malinger - spray og pensel - er, at jeg forestiller mig at det er meget lettere at male med spray, men på den anden side bliver laget endnu mere tyndt - og skrøbeligt forestiler jeg mig.

Hvad siger eksperterne?

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Min erfaring er at du gør klogt i at fjerne den løse rust med en stålbørste inden du begiver ud i malerarbejdet.
Jeg havde et udendørs gelænder hvor jeg prøvede at male med pensel over rust og det holdt ikke særligt længe.
De skriver også at du skal opnå et vist lagtykkelse, og det er svært uden at det løber, i i hvert fald da jeg malede mit gelænder, som jo af gode grunde ikke lige kunne vendes på hovedet   

Omvendt har jeg lavet et havebord af et gammelt brønddæksel som har fået sort hammerlak til den store guldmedalje og det står nu på 4 år i haven.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Støbejern kan man blot tørre overflade rust af med lidt olie på en klud.

Det får mig til at hoppe op af æsken, når nogen kalder Hammerite for hammerlak. Hammerite har forskellige typer maling, nogle der kan bruges ovenpå rust. De bedste er dem der er grundmaling, som skal have maling bag efter.  Hammerite laver både gladt maling (Smoth) og hammerlak (Hammered). De to typer overflade har ingen betydning for deres sikring mod rust.
PinkHenrik skrev den 10-04-2026 13:57:39

Min erfaring er at du gør klogt i at fjerne den løse rust med en stålbørste inden du begiver ud i malerarbejdet.
Jeg havde et udendørs gelænder hvor jeg prøvede at male med pensel over rust og det holdt ikke særligt længe.
De skriver også at du skal opnå et vist lagtykkelse, og det er svært uden at det løber, i i hvert fald da jeg malede mit gelænder, som jo af gode grunde ikke lige kunne vendes på hovedet   

Omvendt har jeg lavet et havebord af et gammelt brønddæksel som har fået sort hammerlak til den store guldmedalje og det står nu på 4 år i haven.  

Wow, det var en sjov ide med bord af brøndæksel. Og det ser godt ud. Måske du ville lægge et par nærbilleder op?

Har du bare taget sådan et rustent dæksel og børstet det af med stålbørste og så givet det sort Hammerite med pensel? Eller noget andet? Hvor mange lag?
GodeVen skrev den 10-04-2026 15:20:26

Støbejern kan man blot tørre overflade rust af med lidt olie på en klud.

Det får mig til at hoppe op af æsken, når nogen kalder Hammerite for hammerlak. Hammerite har forskellige typer maling, nogle der kan bruges ovenpå rust. De bedste er dem der er grundmaling, som skal have maling bag efter.  Hammerite laver både gladt maling (Smoth) og hammerlak (Hammered). De to typer overflade har ingen betydning for deres sikring mod rust.

OK. Fair nok. Men måske kan du så sige, hvilken specifik maling - hammerite eller ej - jeg skal bruge til dette projekt?

Og holder det direkte på rust som det averteres?

Jeg har lige været ude og tage et par billeder.
Bordet er ikke blevet rengjort efter vinteren, så det er fyldt med alger fra hele sidste år, hvor det stod i skyggen det meste af tiden... længe leve dovenskaben  
Jeg fik dækslet og brugte det et par år i "rå" tilstand, men så fik det er tur med højtryksrenseren og en tur med den roterende stålbørste i boremaskinen, inden det fik 2-3 lag glat Hamerite med pensel. 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
PinkHenrik skrev den 10-04-2026 16:15:15

Jeg har lige været ude og tage et par billeder.
Bordet er ikke blevet rengjort efter vinteren, så det er fyldt med alger fra hele sidste år, hvor det stod i skyggen det meste af tiden... længe leve dovenskaben  
Jeg fik dækslet og brugte det et par år i "rå" tilstand, men så fik det er tur med højtryksrenseren og en tur med den roterende stålbørste i boremaskinen, inden det fik 2-3 lag glat Hamerite med pensel. 

Flot arbejde. Ville være fedt at se det rengjort. Er lakken ikke skaldet af nogen steder? Eller revnet? Det er da ret godt.

Stålbørste først.
Men rust går i dybden, min anbefaing er en omgang kemisk rustforvandler først, f.eks. Brunox. Den virker også som primer før lakering og giver godt hæfte til farven.

Bent Andersen skrev den 10-04-2026 20:24:53

Stålbørste først.
Men rust går i dybden, min anbefaing er en omgang kemisk rustforvandler først, f.eks. Brunox. Den virker også som primer før lakering og giver godt hæfte til farven.

Hvad er en rustforvandler? Hvis jeg søger på Brunox får jeg forskelllige epoxy produkter?

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også