Hegn i skel med terrænforskel – erfaringer søges

Hej  

Jeg søger erfaringer fra nogen, der har opsat et hegn, hvor der er terrænforskel på begge sider af hegnet. Altså ikke langs hegnet.

Vi kigger på at få opsat komposithegn mellem os og naboen. Det er et fælles projekt og godt naboskab, så ingen problemer i det. 

Vi er dog i den situation, at der er ca. 35 cm terrænforskel mellem grundene - hvilket giver os en hovedpine i, hvilken løsning, der er den "rigtige" og hvad vi skal vælge.

Bekymringen går på jordtryk ned mod haven - der er tale om 32 meter hegn, som bliver relativ bekosteligt - så vi ser efter en, løsning der er langtidsholdbar.

Der er ca. 4,5 meter mellem hus og skel hvor hegnet skal stå, og vi sigter efter 180 cm højt hegn på den højeste grund. (samme som hækken i dag). Hækken står i skel, som skal erstattes af hegnet. Stolper skal ned i 90 cm.

Vi har overvejet lidt forskellige løsninger, bl.a.:

• Mini støttemur mellem stolperne (bundsikringsgrus + fundablokke sat i beton)
  • Betonstolper med bundplade. Dog er udfordringen her at stolperne kun fås i 270cm. 
Men vi kunne godt tænke os at se hvordan det ser ud i praksis.

Har du erfaring med noget lignende, eller gode tips til hvordan det kan laves ?  

Det er særligt hvordan bunden er lavet og hvordan det ser ud set fra begge sider vi er nysgerrige på. Billeder er meget kærkomne.

Indkørslen som ses på billedet bruges ikke fast/dagligt til biltrafik. Der er ca. 60 cm mellem indkørsel belægning og skel.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hey Dandersen

Jeg læser det som om i er bange for at skrænten skrider efter i har bygget hegnet, eller vil i konvertere skrænten til "et lodret fald" med støttemur?

Skrænten ser ud til at have ligget der i mange år, den er ikke så stejl, så den skal nok bliver hvor den er :)

Jeg har ikke hegn i skrænt, men har en del skrænter på 80-100cm i højden af alm jord/ler. Så længe hældningen er nær 1:2, jorden har sat sig og der er beplantning, så bliver den hvor den er. 

Så jeg ville bare bygge et helt almindeligt hegn i skel som ser ud som i finder pænt ;)

Håber det hjælper

Mads
AllTheGear_ButNoIdea skrev den 10-04-2026 13:03:31

Hey Dandersen

Jeg læser det som om i er bange for at skrænten skrider efter i har bygget hegnet, eller vil i konvertere skrænten til "et lodret fald" med støttemur?

Skrænten ser ud til at have ligget der i mange år, den er ikke så stejl, så den skal nok bliver hvor den er :)

Jeg har ikke hegn i skrænt, men har en del skrænter på 80-100cm i højden af alm jord/ler. Så længe hældningen er nær 1:2, jorden har sat sig og der er beplantning, så bliver den hvor den er. 

Så jeg ville bare bygge et helt almindeligt hegn i skel som ser ud som i finder pænt ;)

Håber det hjælper

Mads

Hej Mads

Du har fuldstændig ret. Bekymringen går på om det over tid vil skubbe sig. I dag ligger der nogle store sten under hækken (for at holde på jord, antager jeg) og disse skal fjernes, og da det er en lille skråning, om det så stille og rolig kunne arbejde sig ud. Der er reelt ikke noget til at holde på jorden. 

Naboen (lav grund) har ikke noget imod at få lidt ekstra jord på i hans side, så vi er ikke ude i, at det skal være lodret. Det er ene alene, at vi ikke står om X antal år, med et hegn hvor de nederste planker, er presset ind imod haven, fordi jorden skubber på bagfra.

Skrænten har være der siden 1970, så den har da ligget der lidt tid ja.

Det ville uden tvivl være lettest, hvis vi blot opsatte et hegn med lange stolper - men det kan jo ikke undgås, at de nederste planker, så vil være under terræn på den ene side.

Men tusind tak for input  

/Dan
Hvis du bruger betonstolper på 2,7 meter, og støber dem fast, tænker jeg ikke det er noget problem.
Nemmest at bore ned med jordbor, så kan du jo bore ned i frostfri i den lave side.

Vi prøver igen, i morgen --
Terrænforskel betyder et tryk på kompositbrædderne fra den ene side. Det vil med tiden ligge pres på brædder og pæle (ikke mindst i frostvejr) med mindre i sørger for luft imellem.

Jeg ville nok bruge betonpæle 310 cm høje ned i frostfri dybde med betonplader i bunden og sørge for 10-15 cm frirum på den høje side hvor der lægges lecanødder imellem jord og betonplader. I kan lægge lidt jord oven på lecanødderne for at camouflere. Lecanødder fungerer som buffer og i vil skulle holde øje om/hvordan det bevæger sig som årene går.
je_ns skrev den 10-04-2026 13:34:21

Hvis du bruger betonstolper på 2,7 meter, og støber dem fast, tænker jeg ikke det er noget problem.
Nemmest at bore ned med jordbor, så kan du jo bore ned i frostfri i den lave side.

Hej je_nes

Problemet er ikke så meget stolperne.... udover, at ved beton kan vi kun finde dem i 270 cm (i standard mål), hvilket er for lidt, hvis det skal være 180cm til overkant på den høje side - og vi vil have dem 90 cm ned.

Det er det mellem stolperne som er vores udfordring, for at jorden ikke over tid skal presse på plankerne. Stolperne skal nok blive stående.
Jeg gik ud fra du ville have betonbundplader i, for at holde på jorden..

Jeg vil stadig mene at hvis du bore 90 cm ned under jordoverfladen, med et 250-300 mm jordbor, og støber beton stolpen fast så løber det ingen steder..

Her kan du få betonstolper i op til 330 cm   ​link​​​

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis