Havetraktor ventiler

Hej,
Jeg har en ældre Partner havetraktor med en B&S motor (21A807-0236-E1).
Efter jeg har skiftet toppakningen, synes jeg at den larmer/banker en smule. Jeg har fundet en manual på nettet, hvor der står, at ventilspillet skal være: ind 0,08–0,13 mm og ud 0,13–0,15 mm. Jeg valgte 0,10 mm og 0,15 mm som et slags midtpunkt for begge, men det viser sig vist at være forkert.
Jeg kan også læse mig frem til, at man skal presse stemplet yderligere ca. 6 mm efter kompressionsslaget ved justering, hvilket jeg ikke gjorde før. Men gør det virkelig en forskel – eller har jeg fundet den forkerte manual til min model?

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nemmest at tage tændrøret ud, og så drejer du motoren til den ventil du vil justere, er så løs som den kan blive og så justere du, og gentaget med den anden ventil.

Du kan nemt se når stødstangen går nedad, og lige når den ikke gør det længere, justere du ventilen.

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 10-04-2026 13:23:58

Nemmest at tage tændrøret ud, og så drejer du motoren til den ventil du vil justere, er så løs som den kan blive og så justere du, og gentaget med den anden ventil.

Du kan nemt se når stødstangen går nedad, og lige når den ikke gør det længere, justere du ventilen.

Ja, jeg kan sagtens finde ud af det, det var ikke problemet. Ville bare høre om det var nødvendigt eller ikke med de 6 mm. Men mere vigtigt, jeg var interesseret i hvor man kunne tjekke hvad ventilerne skal justeres på. Jeg har fundet to stedet nu, hvor den ene siger 0.10 og 0.10 - mens den anden siger 0.10 og 0.15. 

Sådan en motor er på ingen måde kræsen med ventilafstanden den køre fint med et spillerum på  0,10 mm på begge ventiler, banker den med det, har du andre problemer..

Hvis du vil tjekke om det ændre noget at dreje den yderligere 6mm, kan du jo bare først stille ventilerne,  og så dreje den de 6mm og mål om det gør nogen forskel. Har aldrig hørt det før, men tænker ikke det gør en forskel, bare man køre drejer motoren så ventilen er så løs som muligt så skal det helt sikkert virke.

Ved ikke om din motor er med en dekompressions funktion, for de har det med at blive defekt og ryge fra hinanden så delene ligger løst inde i motoren, løsningen er en ny knastaksel, hvis der ellers ikke er andet der har taget skade inde i motoren. 

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis