Fjernelse af muret væg, med mursten der stikker op på loftet?

Vi skal fjerne en muret væg for at lave køkken allerum. Vi har fået go' fra ingeniøren ift. at den ikke er bærende og vi bare kan fjerne den. Har været oppe på loftet for at sikre, at der ikke ligger en bjælke der oppe og finder så ud af, at murstenen fra muren stikker frem. Har læst at man skal starte med at fjerne de øverste mursten når man fjerner muren, betyder dette at jeg skal starte oppe på loftet eller hvordan vil i gribe det an?

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bare start lige under loftet, så skal de nok komme ned, men pas på hoved og tær.

Fjernede selv vægen mellem vores stue og køkken i går, det støver helt åndssvagt.
Jeg byggede en midlertidig væg med lægter og masonitplader i køkkenet, så det ikke støver der. Stuen er ligegyldig den skal alligevel have nyt loft og gulv.

Jeg savede med bajonetsav, hvor der skulle være en lige afslutning, det sviner ikke som vinkelsliberen, og går ok hurtig med en klinge til mursten, og en bajonetsav med pendul virkning. 

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 09-04-2026 21:04:03

Bare start lige under loftet, så skal de nok komme ned, men pas på hoved og tær.

Fjernede selv vægen mellem vores stue og køkken i går, det støver helt åndssvagt.
Jeg byggede en midlertidig væg med lægter og masonitplader i køkkenet, så det ikke støver der. Stuen er ligegyldig den skal alligevel have nyt loft og gulv.

Jeg savede med bajonetsav, hvor der skulle være en lige afslutning, det sviner ikke som vinkelsliberen, og går ok hurtig med en klinge til mursten, og en bajonetsav med pendul virkning. 

Dejligt at høre andre som har stået i samme situation. Havde ikke overvejet at bruge tyngdekraften, men det giver jo rigtig fin mening. Må ud og finde nogle masonitplader til projektet :D

Sådan ser min støvvæg ud.
Lægterne sidder bare i spænd mellem gulv og loft så ingen skruehuller, efter følgende. 
Lægterne er lige fikseret med skruer i selve skelettet. 

Til støvvæg behøver du kun en ramme beklædt med klar plastik den skal jo bare holde støvet ude mens du tager væggen ned.

fase
S. Fabrin skrev den 10-04-2026 07:35:10

Til støvvæg behøver du kun en ramme beklædt med klar plastik den skal jo bare holde støvet ude mens du tager væggen ned.

Jeg valgte masonit da den står ret tæt på muren der blev fjernet, og der går jo ret hurtig hul på plast.

Samt den kommer til at stå der i nogen tid, da det bliver et ret omfattende projekt med stuen, så den skal stå der i nogen tid, så ville godt have noget lidt mere solidt. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis