Hvordan forlænger/samler jeg min rem

Jeg er ved at lave en overdækket terrasse, og jeg får brug for at samle min rem. Den skal spænde over 250 cm, så jeg skal altså forbinde flere stykker træ med hinanden. 

Lige nu overvejer jeg at bruge et geberbeslag (ill. Gør det selv-bladet), men er i tvivl om, det kan holde til belastningen?

Jeg har vedlagt tegning: Alt input er ønskeligt. 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du laver en tømmersamling.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Køb en rem i fuld længde, eller sæt samlingen over stolperne.

Selvbygger med stort S. 
Det bedste sted at samle den er i det man kalder 7. dels punktet. Det vil 1/7 del af de 2,5 m fra stolper. Altså 36 cm fra stolper. Så har næste stykke rem kun en praktisk spændvidde på 214 cm 
Teorien er at de nedadrettede kræfter midt i spændet det ene spænd "løfter opad" i næste spænd. 
Det ser man i alle haller som er bygger med stålbuer. Her er åsene samlet med denne type beslag LINK netop i 7. dels punkt. Den er vendt så toppen er 1/7 del fra understøttelse. Jvf. "løfter opad" 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hvorfor ikke bare købe træet i længde så det passer? De fleste seriøse tømmerhandlere har fingersamlet spærtræ i +7m.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

ev elmand skrev den 09-04-2026 22:35:59

Det bedste sted at samle den er i det man kalder 7. dels punktet. Det vil 1/7 del af de 2,5 m fra stolper. Altså 36 cm fra stolper. Så har næste stykke rem kun en praktisk spændvidde på 214 cm 
Teorien er at de nedadrettede kræfter midt i spændet det ene spænd "løfter opad" i næste spænd. 
Det ser man i alle haller som er bygger med stålbuer. Her er åsene samlet med denne type beslag LINK netop i 7. dels punkt. Den er vendt så toppen er 1/7 del fra understøttelse. Jvf. "løfter opad" 

Tak for input, det er værdsat.

Samlingen sker lige præcis i 0-punktsmomentet. Du linker til det traditionelle gerbeslag, det anbefaler de ikke til spær i bredden 45 mm, så derfor dette i stedet, GERW180

Min udfordring er, at jeg ikke forstår det tekniske datablad, men læner mig om af ChatGPT. Her er konklusionen, at samlingen vil kunne håndtere ca. 42,5 kN lodret last (mindste fulde udsømning), hvor taget på overdækningen (mellem stolper) har en last på 9,4 kN - det lyder helt vildt, at en sådan samling kan klare så meget last?  

BOFH skrev den 10-04-2026 09:00:09

Hvorfor ikke bare købe træet i længde så det passer? De fleste seriøse tømmerhandlere har fingersamlet spærtræ i +7m.

/BOFH 

Tak for input.

Overdækningen er en forlængelse af et skur, og arbejdet er sket i etaper. Da jeg laver det hele selv, kan jeg ikke håndtere/transportere så store emne - så af praktiske grunde!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også