jancar1 skrev den 10-04-2026 07:37:59
Hej fabrin
Hmm har lige købt et multimeter, hvor jeg målte på Batteriet med motoren i gang, for at tjekke om den ladede. med motoren i gang var spændingen lavere, end uden at den i gang. Så tænker ikke at den lader.
Jeg er en novice i det med multimeter, ladekredsløb osv. Ja og ensrettere for den sags skyld.
Jeg skal nok have ret præcise anvisninger om hvor og hvad multimeteret skal sættes på for at kunne gøre det.
Jeg kan godt tage dækslet af. Og skal vel så frakoble ledningerne fra generatoren. Hvor skal jeg så måle?
Tak for hjælpen
Din beskrivelse af at der kom røg ud af generatoren, tyder på at der er fejl i diodebroen/ensretteren. du skriver ikke noget om, hvilke spændinger du måler. vis du har mod på at måle selv så prøv det. men fejlen ligger sikkert i diodebroen eller ladestyringen. Måske kan det købes som reservedel. Hvis du har mod på det så skal du til at måle. Hvis du ikke har mod på at måle og skifte reservedel, skal du inden du køber generatoren i Biltema sikre dig at den passer.
Inden du tager dækslet af skal du lige tage pluspolen af batteriet, så du undgår kortslutninger der kan opstå, når du tager dækslet af. Når dækslet er taget af, sætter du pluspolen på batteriet igen og måler spændingen. Start bilen og mål spændingen. Nu skal du måle, om der kommer styrespænding til ladestyringen. Måske den røde ledning.