Opbygning af gulv

Hej.

Er igang med at renovere toilet. 

Opbygning er som følgende taget fra bunden 

1: Krybekælder 
2: isolering 200-300 mm isolerings batts kløbet fast
3: beton 10 cm ish 
4: fliseklæb
5: klinker 

Skal nu have lavet lavet gulvvarme og i den forbindelse hævet gulvet ca 6 cm. 
Det bliver Nordic fos sporplader og gulvvarmeslanger monteret fra gammel radiator rør ​ppåmonteret ​med fjvr retur ventil

Mit spørgsmål er så kan man lave følgende 

1: krybekælder 
2: isolering 200-300 mm isolerings batts kløbet fast
3: beton 10 cm ish 
4: selvnivellerende flyde spartel til afretning af eksisterende gulv 
5: klæb
6: montering af ​16 mm Nordic fos isoleringsplade 
7: klæb
8: ​25 mm Nordic fos sporplader
9: klæb 
10: klinker 

Eller ville det være bedre bare at fylde på med flydespartel og så ​springe 6 og 7 ​over. Her tænker jeg på om der ville kunne dannes fugt mellem de to plader fra Nordic fos når der også er isolering under betonlaget 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er en meget usædvanlig konstruktion hvis dit gulv reelt er opbygget med krybekælder, strøer og beton ovenpå. Mener du seriøst du har et hulrum med bærende strøer over, hvor der så er støbt beton ovenpå?

Hvis du har 300 mm effektiv isolering er alt hvad du vil bygge ovenpå betonen spild af penge, og kun med til at gøre løsningen dårligere. Der skal bare lægges gulvvarmeslanger ud og støbes et pudslag med fald ovenpå.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 09-04-2026 09:39:48

Det er en meget usædvanlig konstruktion hvis dit gulv reelt er opbygget med krybekælder, strøer og beton ovenpå. Mener du seriøst du har et hulrum med bærende strøer over, hvor der så er støbt beton ovenpå?

Hvis du har 300 mm effektiv isolering er alt hvad du vil bygge ovenpå betonen spild af penge, og kun med til at gøre løsningen dårligere. Der skal bare lægges gulvvarmeslanger ud og støbes et pudslag med fald ovenpå.

Tak for svar. 

​Det er gammelt typehus eller hvad man skal kalde det. Huset har krybekælder i fuld størrelse men gæstetoilet og bad er bygget i beton ​elementer ​og der er derfor ikke strøer under hverken bad og wc. Det er både ​indvendige vægge samt gulv der ​er i beton. 

Hvor effektiv isoleringen er kan jeg ikke svare på men kan se der er påklæbet 2 x batts af en vis tykkelse om det er 95 eller ​145 kan jeg ikke svare ​på. Mit spørgsmål går egentlig på om det ville være okay at montere xps plader med spor samt evt en under sporpladen for ekstra isolering stedet for 25 mm mere flydebeton. Der kommer ​klinker direkte oven på sporpladerne 
Sikker på du kan montere klinker direkte på sporpladerne uden et trykfordelende lag??

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 09-04-2026 12:32:56

Sikker på du kan montere klinker direkte på sporpladerne uden et trykfordelende lag??

/BOFH 

Det påstår producenten 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også