Troldtekt, fordel med pladehejs?

Har netop fjernet det gamle rustikloft i stuen der er på 42 m2 (det gik nemt satte det på fb markedsplads gratis men pil det selv ned, 5 timer senere var det pilet ned og kørt væk)

Nu overvejer "vi" Troldtekt extremfin i hvid.. (jeg synes det ligner et staldloft, men konen synes det er helt fantastisk)

Så mon ikke det er det der kommer op  

Er det en fordel med en pladehejs, eller er det helt unødvendigt? Jeg kommer til at sætte det op alene..
Tænker det er nemmere at få den sat nøjagtigt på, loftshøjden er 2,4m og plant loft.. 

Vi prøver igen, i morgen --
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Je har netop hjulpet med at opsætte 80 m2 (60x120cm plader) Vi ville ikke undvære en pladehejs, selvom vi var 2. Lofthøjden var dog også 3,4m (ex lade, hvor Troldtekt "hører" til)

Det er 10x hurtigere at sætte op uden. Pladerne er så små at du sagtens kan holde med den ene hånd og skrue med den anden.

Monter skruerne i hjørnerne med en skabelon inden du løfter pladen op, og pas på du ikke får skruet dem for dybt i. Skruerne midt på langkanterne monteres ( også med skabelon ) mår pladerne er hængt op.

Selvbygger med stort S. 
De vejer omkring 10-12 kg. Jeg synes ​de er tunge / uhåndterlige alene. Men hvor der er vilje…
Jeg har pladehejs men bruger den ikke på troldtek. 
Vægten er 7,5 kg. De 10,6 kg er pr. kvm. 
Man skal naturligvis bruge en form for stillads ellers er det ikke nemt. En hat på og så sætte hovedet imod på midten indtil 3-4 skruer en monteret. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hanss skrev den 07-04-2026 21:17:39

Je har netop hjulpet med at opsætte 80 m2 (60x120cm plader) Vi ville ikke undvære en pladehejs, selvom vi var 2. Lofthøjden var dog også 3,4m (ex lade, hvor Troldtekt "hører" til)

Overdommeren har talt  

Det kommer "staldloft" op i stuen  (Troldtekt ekstrem fin hvide)

Har lige slæbt 80 stk ind så de kan stå og akklimatisere, de er hentet direkte i Bauhaus og stod på øverste hylde i et ret tørt lokale, en stikprøve med fugtighedsmåleren viser mellem 10-11% fugt, med målepiggene ned i midten af plade tykkelsen.

Jeg pinder dem ikke op og så får de 2-3 uger inden de skal sættes op.

Men tænker ikke fugtigheden bliver meget lavere end de 10-11%

Men det handler vel også mere om de skal tilpasse sig fugtigheden i rummet ?

Annonce
Jeg har selv brugt pind op modellen, men har også set " spredt over det hele" modellen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 11-04-2026 23:09:30

Jeg har selv brugt pind op modellen, men har også set " spredt over det hele" modellen. 

At pinde 80 plader op er jo lidt omfattende. 

Troldtekt skriver de skal stå og akklimatiser i 7 dage hvis de er pinden op.

Og i 14 dage hvis de ikke er pinden op, de kommer til at stå i omkring 3 uger inden de skal monteres så tænkte det er ok.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis