Forberedelse til betondæk - sand, EPS, rionet

Jeg er ved at foreberede støbning af betondæk. Har komprimeret og afrettet sand, skal være underlag for 2 x 150 mm EPS.

1) Hvor nøjagtigt skal sand afrettes? Har brugt murersnor udspændt mellem pløkke langs sokkel, og rettet af med et brædt i passende bredde.

2) Soklen er ujævn, så det bliver ikke muligt at få det til at passe helt med EPS plader. Har hørt at man kan hælde Lecanødder ned i evt mellemrum. Andre idéer?

3) Rionet til indstøbning i betonplade: Er det fordel at vælge den galvaniserede udgave, eller er det ligemeget?

Tak for svar!

/Henrik
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er ikke store krav til afretning af sand under isolering. Det har jo ingen betydning om beton pladen bliver 9 cm tyk eller 11 cm 
Du kan hælde leca nødder ned, men det er og muligt at give det byggeskum. 
Der er ingen fordel ved at bruge galvaniseret. Du skal huske at rionet hæves ca. 20 mm op. Her kanman bruge nogle plast skinner som er beregnet til det.
Ja og tænk på radonsikring. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for svar!

1) Mht afretning, så er det mere hvor jævnt det skal ligge af hensyn til EPS plader. Men jeg kan jo lige stryge det over med et langt brædt til sidst, inden jeg lægger pladerne.

2) Mht mellemrum, så er jeg bare altid blevet præpareret med det byggeskum er noget midlertidigt, fugtsugende klamphugger-stads ingen professionel ville bruge  

3) Ok. Jeg tænker at bruge disse afstandsholdere (betonpladen bliver ca 12 cm tyk):
https://www.bauhaus.dk/skagen-beton-stjerneafstand-rionet-4-20-mm
Hvis det er mere end et enkelt værelse du skal støbe er de afstandsholdere alt for dyre, og besværlige at bruge. AL lister er både billigere og hurtigere.
Ved 12 cm beton (som er meget) skal afstandsholderen være 30 mm.

Selvbygger med stort S. 
Tak! - har aldrig prøvet det før. Troede rionet skulle lægge ca midt i beton?
henrik9000 skrev den 08-04-2026 09:54:15
 Troede rionet skulle lægge ca midt i beton?

Hvis der ikke skal varmeslanger i, ​kan du godt ligge det midt i betonen, men ​langt det nemmeste med de plast afstandslister der findes, som er beregnet til af hæve nettet ca 3 cm.

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis