Beregning af stolper til solsejl

De sidste par dages kraftig blæst har gjort mig lidt nervøs for mit forsøg på at beregne størrelse og godstykkelse af stolper til et solsejl til terrassen.
Kvadratisk solsejl på 5x5 meter hængt op i 3 stålprofilrør i 2,5 meters højde, den sidste sættes fast på en mur.
https://codingace.net/gardening/shade_sail_hardware.html giver lidt numre.
MetricValue                                                                                                                                                                                                                                    
Wind pressure q (N/m²)170
Projected area (m²)23.49
Total wind force F (kN)5.76
Estimated corner tension (kN)5.93
Recommended minimum WLL per corner17.79 kN (≈ 1,814 kg)
Hardware class suggestionHigh-load hardware needed — consult an engineer and supplier (WLL ≥ 1814 kg)

Jeg kunne godt bruge lidt input til dimensionering af stolperne. Og hvor meget indflydelse har typen af stål?

mvh Lars
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har tilsyneladende et træk i hvert hjørne på 5,93 kN. Med en sikkerhedsfaktor på 3 giver det 17,79 kN. Da 10 kN svarer til 9,81 kg (10 kg) skal der dimensioneres for et træk i hvert hjørne på 18 kg.

Søren O
Søren O skrev den 07-04-2026 08:58:26

Du har tilsyneladende et træk i hvert hjørne på 5,93 kN. Med en sikkerhedsfaktor på 3 giver det 17,79 kN. Da 10 kN svarer til 9,81 kg (10 kg) skal der dimensioneres for et træk i hvert hjørne på 18 kg.

Du har lige glemt et 0…. 1 kN svarer til 9,81 kg 

Med venlig hilsen

Anders

Jeps det er 1800 kg.
Men hvilken stolpe skal jeg bruge til det?
Det lyder meget højt og jeg tvivler på at solsejlet kan holde til det.
Kigger på firkant stolper men her er opgivelserne i Mpa.
Tak Anders. Dit svar er dog heller ikke rigtigt. Jeg tog lige fejl af d(deca) og k(kilo), hvor deca står for en faktor 10, og kilo står for en faktor 1000. Helt konkret betyder det at 1 kN svarer til 102 kg. (100 kg),
Det vil sige at 18 kN svarer til 1.800 kg.

Det lyder fuldstændigt vildt. Et træk på 1800 kg. i 2,5 m højde. Det vil også kræve et meget solidt fundament. Tror bare du skal bruge lidt sund fornuft, og acceptere at stolperne over tid vil kræve lidt pasning (opretning). Jeg ville nog bare vælge nogle “omlimede” stolper på 4•4” eller noget 70•70•5 mm RHS rør.

Søren O
Beregningerne er lavet med vindhastighed på 20 m/s. Det er også meget kraftigt.
Med 10 m/s giver resultatet ikke overaskende omkring det halve.
Må nok bare erkende at jeg nok kommer til at pille sejlet ned når jeg ikke er hjemme.
​-Og huske at tage det ned når det regner også.

Et sejl på 23,5 m² er ikke pjat. Det svarer til standard sejl på en L23 sejlbåd. Den vejer 1,5 ton og kan fint sejle afsted med 4 personer ved 5 m/s.

For et par dage siden var der vindstød over 35 m/s.

Der er meget store kræfter på spil. ​Det mest sikre ​er ​nok et et elektrisk, der selv folder sig sammen, hvis det blæser. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også