Sensecheck af fliser og grus

Jeg skal udvide terrassen med fliser som er 5 cm tykke. Jeg vil lægge 15 cm stabilgrus, som fylder 12 når komprimeret. Herop 3 cm anlæggergrus (som ikke stampes) og 5 cm flise. Jeg har leret jord under - som vel skal komprimeres før stabilgrus? 

Skal jeg grave 12+3+5 =20 væk, for at de nye fliser havner i niveau med de gamle? ​Google siger 25cm væk, men det ​kan jeg ikke få til at gå op. 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis din jord ikke har været gravet op inden for de sidste 2-3 år, er der ingen grund til at stampe det, medmindre du har løst jord liggende efter du har gravet af.

Men det skader da aldrig at køre et par runder med stamperen..

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 06-04-2026 18:46:13

Hvis din jord ikke har været gravet op inden for de sidste 2-3 år, er der ingen grund til at stampe det, medmindre du har løst jord liggende efter du har gravet af.

Men det skader da aldrig at køre et par runder med stamperen..

Det er meget blødt lige nu. Herligt blødt at grave i, men tænker de 15-30 min på at stampe også gør det enklere at måle af 

Som udgangspunkt er det en dårlig ide at stampe eksisterende underlag før det er tørt, og der er august måned det bedste tidspunkt.

Du kan godt starte nu men må forvente justeringer undervejs.
Det er ikke godt med pladevibratoren hvis jorden er fugtig, den trækker bare en masse vand op til overfladen..

Vi prøver igen, i morgen --
Åh, så må nøjes med stabilgrus - og så justere fliserne om 1-2 år. For de skal være klar før end august 😅

Heldigvis 40x40. Så ikke så tunge 
Du kan prøve at stampe jorden, og kan meget bedre selv se om det går godt. Man skal ikke satse på at justere flisebelægning om få år. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også